annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 450 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Menneskets ulidelige snæversyn.


Suk. Det var dog nogle voldsomme følelsesmæssige udladninger, du her diverterer os med, Michael, men de demonstrerer jo ganske godt hvor utilstrækkelige følelser og fordomme er til at forstå, hvad der foregår i andre mennesker. Lad mig for gud-ved-hvilken-gang opfordre dig og andre til: Læs, hvad der faktisk står, og ikke hvad du tror der står.

Når du kommer med så tåbelige udtalelser som
Citat:
Du begår den samme fejl, som buddhisterne. Du skiller bilen ad og fokuserer på de enkelte dele.

Disse enkelte dele er bilens sammensætning.

Disse enkelte deles sammensætning er bilens samlede sum.

og

Selv den fuldendte mekaniker glemmer alt om sin viden når han sætter sig ved rattet.
så kan du ikke forvente, at alverdens buddhister og teknisk kyndige vil bøje sig i støvet for dig og sige; Den oplyste har belært os om sandheden og fjernet sløret fra vore øjne. For det er simpelthen noget vrøvl. griner

Intet sted har jeg givet udtryk for, at mit verdenssyn er "det rette", tværtimod. Mit verdenssyn er baseret på mine erfaringer, som alle andres verdenssyn er baseret på deres erfaringer. Men der eksisterer en objektiv virkelighed, som er fælles for os alle, og kendskab til den kan ændre vores verdensbillede. Jeg videregiver nogle alment kendte konstateringer og opfordrer folk til at tænke selv. Det står dem frit for at gøre det eller lade være. Det er ikke mit problem eller mit ansvar.

Lad mig give dig et praktisk eksempel. Hvis du, hver gang du møder en hund, bliver angrebet og bidt, vil du selvfølgelig være bange for hunde. Hvis jeg, hver gang jeg møder en hund, bliver mødt med en logrende hale og kærlig slikken, vil jeg være glad for hunde. Hverken dit eller mit syn på hunde er selvfølgelig "det rette". Den objektive virkelighed er, at bange mennesker udsender feromoner, som i hundens hjerne er forbundet med aggression (bange hunde rejser børster), og den reagerer med aggression. Hvis jeg giver dig oplysningen om denne objektive virkelighed, kan du så bruge den både til at forstå hundes opførsel, og måske til at dæmpe din frygt så meget, at du efterhånden kan få et venskabeligt forhold til hunde. Men hvis du afviser denne viden og den deraf følgende forståelse, så vil du møde aggressive hunde resten af dit liv.

Det er derfor, jeg ryster på hovedet af mennesker, der konstruerer deres egne sandheder og ikke vil lære af virkelighedens begivenheder. De låses fast i deres overbevisninger og bliver aldrig klogere. Som Don Quixote (eller Hanskrist m.fl.) kæmper de mod vindmøller i den tro, at de udfører heltegerninger, men de er blot bedrøvelige skikkelser.

Jeg finder dig ikke kedelig, Michael, men du veksler mellem fornuftige tanker og overgearede følelsesudbrud blottet for fornuft og virkelighedssans. De sidste har jeg vænnet mig til at slå en streg over, og det synes jeg også, at du skal gøre, Michael. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk