annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 408 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: VIDENSKAB OG TRO


Nej, Arne, jeg tager ikke stilling. Jeg konstaterer, at sådan er det.

Kemilektoren har ret indenfor en snæver naturvidenskabelig synsvinkel, men han har ikke ret tværfagligt. Der foregår en masse forskning på andre fagområder, som han ikke kender til. Blandt andet i epistemologi, genetik, hjerneforskning og kognitiv psykologi hvor forskningen er evidensbaseret. Min definition er et konglomerat af en lang række verdenskendte forskeres opfattelse.

Nej, Arne, menneskeheden har ikke behov for at forstå, hvorfor verden ER, men den har behov for at vide, hvordan den bedst overlever i denne verden, som altså ER. Det indebærer viden om de regler, vi må følge, for ikke at ødelægge vore egne eksistensmuligheder, og de regler vil forudsætte en klar forståelse af balancen mellem den levende og den døde natur, og helt præcist en forståelse af, hvordan vi konditionerer menneskeheden til at følge sådanne regler.

Lad nu være med det pindehuggeri om religion og religiøs tro. Hvis hver har sin egen tro, kan den jo ikke være global. Ganske uanset hvad du fornemmer om debattørerne her, så gælder din fornemmelse ikke om de mere end 40 lande jeg indtil nu har været i. Der er meget store forskelle i opfattelserne, og i nogen lande vil din forhåbning blive betragtet som gudsbespotteligt kætteri.

Du kan være ganske sikker på, at forældrerne til de 20.000 børn, der hver dag dør af sult, ikke leder efter svar på "eksistentielle" spørgsmål. De leder efter mad, så deres andre børn kan overleve.

Tendensen til at ekspandere i rumtiden handler ikke om at udfylde nicher. Den er generel for alt liv, også der hvor der ingen nicher er.

Jeg har ikke nogen "tryllekunster i ærmet". Jeg refererede til det symbiotiske princip, som også er svaret på flere af de relevante eksistentielle spørgsmål, men det er for omfattende til at gennemgå i dette indlæg.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Nyheder fra Religion.dk