annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 183 gæster og 162 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je

Hej Treram.

Jeg forstår selvfølgelig godt, at du - som overbevist ateist - kæmper mod enhver form for religiøs indoktrinering, og især angriber de mest primitive religiøse forestillinger: Dem der handler om at tro på eksistensen af guder, som ligner mennesker.

Jeg er helt enig med dig i, at indoktrinering er et overgreb mod andre mennesker, et overgreb som i afskyelighed nærmer sig pædofili.
Men jeg mener ikke, at religiøs indoktrinering skal erstattes af ateisme.
Indoktrinering skal efter min mening erstattes af alsidighed (som naturligvis også skal omfatte ateisme) - og som giver den enkelte den fulde frihed til at danne sig sin egen individuelle holdning.

Som du jo selv peger på, står vi jo stadig med vores forundring over, at vi selv ER - og at verden ER.

Det spørgsmål har alle religioner - også de mest primitive - jo et svar på, nogle forestillinger, som ikke kan bevises, ej heller kan modbevises, men som man kan føle tro på, føle sig overbevist om, at de er sande - eller det modsatte.

Den gud, som Moses ifølge beretningen mødte ved den brændende tornebusk, kan vel ikke siges at høre til de mest primitive forestillinger, for det eneste, guden siger om sig selv, er: Jeg ER.

Her kan man vel så sige, at ateisten kasserer samtlige religiøse svar som værende utroværdige.

Resultatet er så, at ateisten - som den eneste - står totalt uden svar, men til gengæld heller ikke føler sig vildledt af falske svar (som jo kan være bekvemme "åndelige sutteklude").

Her er det jo så, at enhver - ung eller gammel - ateist eller "intuist" - kan komme ud for oplevelser af verdens og egen væren, som ikke kan beskrives med ord, som ikke kan begribes fornuftsmæssigt, men som heller ikke kan afvises, fordi sådanne oplevelser jo ER (når man oplever dem) - og som jo sker til alle tider for mennesker kloden rundt.

Den udpræget nøgterne, der ikke har sådanne oplevelser, kan jo så kalde dem hallucinationer eller lignende, men det har den nøgterne jo ingen mulighed for at vide.
Og for den, som oplever sådanne øjeblikke, ER de jo virkelighed smiler

I anti-indoktrineringens "hellige" navn bør den slags vel også accepteres? smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Færgen fra Bornholm kan ikke sejle ind ..
30/04/2024 22:00
Politiet beder folk undlade at tage til ..
30/04/2024 21:38
Antony Blinken har liste med krav til Ga..
30/04/2024 21:16
Politiet advarer mod sundhedsskadelig r..
30/04/2024 20:49
Brøndby indlemmer kvindeholdet i klubbe..
30/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk