Den Danske Ordbog: Oprindelse: fra latin religio (genitiv -onis) 'gudsfrygt, fromhed', ordret 'fastbinding', af religare 'binde fast'
siger mig noget i retning af tryghed og fællesskab, men også i retning af fastbinding og fjendtlighed overfor anderledes troende og ikke-troende.
Tryghed i tro har min dybeste respekt mens "patent på sandhed" og deraf følgende fjendtlighed overfor andre "sandheder" kun har min foragt. Et alternativ er jo fri individuel åndelig tro og tvivl. Det er dér, jeg er endt - primært på basis af mine åndelige oplevelser - man bestemt også ved mine forsøg på at formulere mig skriftligt herom her på Trosfrihed.dk. Den mulighed er jeg Trosfrihed.dk meget taknemmelig for.
Når jeg så kommer til spørgsmålet om kvaliteten af dialogerne her på Trosfrihed.dk, så er mit generelle indtryk dét, at vi hver især ofte forfalder til missionsvirksomhed overfor hinanden i stedet for forsøg på at forstå hinanden- det sidste synes jeg dog ikke gælder for Tikka
Så mit ønske for Trosfrihed.dk er: Mere gensidig forståelse og inspiration - og mindre kritik og fjendtlighed.