annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689381
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382364
Et andet syn 1991952
Åndelig Føde 1525851
Jesu ord 1523566
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Hanskrist, Arne Thomsen, somo 433 gæster og 240 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troen på Ånder og Guder

I fortsættelse af mit første indlæg i denne tråd, hvor jeg omtalte en bog på internettet om ånder og guder, dette:
Citat:
Kort sammendrag af bogen: Troen på Ånder og Guder fra 1897:
Bogen er på 60 sider, og den starter med at søge svar på spørgsmålet:
Hvorledes er Troen pa Sjæle og Ånder opstået?
Det første den fastslår er:
Vilde og barbariske Folk har aldrig lært rigtig at skelne drøm fra virkelighed.
Alt levende har en sjæl som ikke forsvinder med døden.
I drømme kan sjælen forlade en og være aktiv, men vender tilbage når man vågner.
Sjæle, der har mistet deres legeme kan tage et andet legeme i besiddelse.
Sjælevandring er derfor ganske naturlig.
Man kan blive besat af en fremmed ånd som kan uddrives af ”medicinmanden”
Også solen, månen, ilden i naturbrande, storme, floder osv. er besjælede væsener.
Al virke og bevægelse i Naturen må være udslag af levende Sjæle.
Citat på nudansk:
Vi har nu set den ganske naturlige og logiske oprindelse til antagelsen af de mange sjæle, der fæster bo i legemer af mennesker og dyr, i planter og ting, men ofte forlader dem for kortere eller længere tid (i søvn, besvimelse og død) for at vandre frit om eller tage bolig i et andet legeme – set at vi ikke har med noget overnaturligt at gøre, men med en barnlig videnskabelig hypotese, der virkelig forklarer en masse sjælelige foreteelser fyldestgørende, så længe man ikke har lært at skelne mellem subjektive og objektive sansefornemmelser, men mener, at drømmebilleder, mareridt, hallucinationer og visioner fremkaldes af ting i omverdenen og er lige så ”virkelige” som den vågne og normale tilstands sansningsbilleder. Ganske på samme måde har de sjæle, der skydes bag om naturforeteelserne, deres oprindelse ikke i nogen som helst mystik – men i barnlige kulturtrins trang til forståelse og forklaring.
Ret ejendommeligt er det at se, hvorledes sjæleteorien og de deraf afledede forestillingsgrupper – der løste fra deres sammenhæng ser så absurde og regelløse ud som noget – indeholder den simpleste og mest nærliggende forklaring på spørgsmål, der til alle tider vil tvinge sig frem og fordre svar. En forklaring så nærliggende, at den med en naturlovs regelmæssighed og ensartethed har formet sig ganske på samme måde i hjernerne på de forskelligste folkeslag hen over jorden.

Citat slut.
Min kommentar:
Jeg er enig med forfatteren i, at det jo egentlig er ganske naturligt – når man ikke ved andet – at tildele alt omkring sig en sjæl som ens egen. En sjæl: Dét man opfatter som sig selv som andet end legemet.
I det primitive menneskes verden, hvor der er al mulig grund til frygt, er det så selvfølgelig vigtigt at stå sig godt med alle de andre "sjæle".
Når jeg tænker tilbage til min egen tidlige barndoms opdagelse af verden omkring mig, var det vist egentlig lidt på samme måde.
Og når jeg tænker på, hvordan vi mennesker i dag behandler "klodens sjæl" giver det jo stof til eftertanke.
Slut på første del.


M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Over 100 strandede hvaler reddet i Austr..
25/04/2024 13:25
Spis en bønne-brownie eller tag cyklen ..
25/04/2024 13:14
Nu svinger vingerne i Asiens største vi..
25/04/2024 12:38
Den svenske kronprinsesse starter på of..
25/04/2024 12:03
Nyheder fra Religion.dk