annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Zilent
Emne: Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR

Citat:
Ateister er nogle som tror, at de ikke tror på Gud!

For det første bryder jeg mig ikke om fremhævelse af "Gud", med stort G - som kunne tyde på at du refererer til den Abrahamske guddom, én gudeforestilling blandt tusindevis. Det er en ubegrundet fremhævelse af et gudebillede frem for andre, der kunne lige så vel stå: Ateister er nogle som tror, at de ikke tror på Odin! - hvilket skulle fremhæve det absurde i din udtalelse for de fleste.

For det andet er ateisme fravær af tro på diverse guddomme (afhænger dog en anelse af definitionen anvendt ifht. ateisme, men den primære definition er "fravær af gudetro") - det er ikke forskelligt fra det forventede faktum, at du vel næppe tilskriver til denne gud eksistens: "Knystroop: Altets skaber og første årsagn. Ved den årlige bøn kræves menneskeofring, foruden føres man ikke til "det gyldne efterliv". Tror du på Knystroop? Eller tror du du tror på Knystroop - eller tror du, at du ikke tror på Knystroop? Svar udbedes.

Nå, men uanset hvad, er Knystroop blot en af mange væsener som vi giver betegnelsen "gud" - altså en af mange (menneskeskabte) "guder". Anders And kunne vi i øvrigt også ophøje til guddom, jf. min skabelsesberetning under emnet "Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion" - mennesker har gennem tusindevis af år opfundet disse vrangforestillinger, tilbedt dem og dyrket dem på varierende vis. Alle disse "guder" slår én ting fast - der er tale om løssluppen menneskelig fantasi, ikke én tilbyder større beviselighed end den anden. Derfor kan "gude" begrebet sådan set blot droppes, vi har nemlig bare proppet alt muligt underligt (oftest det vi ikke har kunnet forklare med fornuft - også kaldet "god(s) of the gaps") ind i det igennem tiderne. Lad mig lave en lille forenklet parallel til hele cirkusset:

Nu skal vi ikke gøre ateisme mere komplekst end det er, vi laver en lille analogi:

Nogle tror (hvor mærkeligt det end lyder) på nisser (sikkert fordi de har "lært" det af deres nærmeste), vi kalder disse troende for "nisseister". Nisser kan ikke ses eller opleves uden at nisserne selv ønsker det - og det vil de ultra sjældent, oftest kun til allerede erklærede nisseister (hvem sagde selvsuggestion?). Nogle nisseister mener endda, at nisserne skabte verden vha. nisse-magi!

Så er der dem der aldrig rigtig købte den med "nisser" (dig og mig går jeg ud fra) - en betegnelse som nisseisterne fandt på i nisse-tidernes morgen - vi kalder disse vantro folk "anisseister". Anisseister ser ingen rationel grund til at optage "nisse" væsener i deres virkelighedsopfattelse da der ikke foreligger et rationelt grundlag for en sådan erkendelse. Det bliver nisseisterne selvfølgelig sure over, fordi de vil da ikke rende rundt og tro på ting der slet ikke er der - derfor insisterer de endnu mere på at nisserne er der (og mange gange på at anisseisterne skal tro dybt og inderligt på nisser for ellers viser de sig ikke (i gamle dage ville man bare have slået anisseisterne ihjel, det var lettere for nisseisterne)), omend de sjældent har afstemt deres fantasifulde historier om hvordan disse nisser ser ud, opfører sig, deres personlighed, sprog, drillehumør, intelligensniveau etc.

Nå, men findes der så nisser? Ja, i sproget, i nisseisternes bevidsthed - men ikke i virkelighedens verden. Der foreligger ingen saglig grund til at antage at "nisse" væsenerne overhovedet findes, der er tale om overleverede vrangforestillinger (det ved næsten enhver disse dage). Derfor optager vi begrebet i fantasiens verden, men vi holder det helt ude af vor fælles virkelighedsopfattelse (omend det stadig er svært for nogle). Historien er selvfølgelig den samme med "guder" - det er bare "nisser" i forklædning, teister er nisseister og ateister er anisseister - folk skal bare lige have tid til at indse det. Reelt set gider anisseister i øvrigt ikke gå under den betegnelse hvis de selv kunne vælge, men det er bare fordi de skiller sig lidt ud fra flertallet ifht. nissetro - i en "rationel og nisse-fri verden" (utopi) er der ingen anisseister.

Øh hov - nu er det vel du siger, at anisseister (som du og jeg) tror, at vi ikke tror på nisser? Eller hvad?

Man kommer helt i julestemning, ik'? ;)


P.S. Glem nu ikke at underbygge teorien om ateisme og den sikre vej til kommunisme - samt at anskueliggøre hvorfor agnosticisme er en sikker vej uden om kommunisme....
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk