annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: ATEISTER OG BIBELEN

Hej igen Arne

Måden vi endte vores debat på har faktisk irriteret mig noget smiler

For det første gav jeg dig et langt svar om nogle facts inden for NT-forskningen (#8718 - 12/01/2010 17:16 Re: ATEISTER OG BIBELEN [Re: Arne Thomsen]), der viste, at du rent faktisk ikke har belæg for at påstå, at den ateistiske sides informationer vender op og ned på den gængse kristne tro (der var intet nyt der, og omvendt kunne vi faktisk også spørge til dennes sides pålidelighed). For det andet påpegede jeg i et kort indlæg, at man godt kan interessere sig for historiske begivenheder/fænomener inden for kristendommen, men at man ikke kan påvise nogen som helst form for historicitet ud fra de kriterier, som en historiker arbejder ud fra alene af den grund, at de nytestamentlige beretninger er andenhåndsberetninger. Det betyder ikke, at der ikke kan være vægtige informationer at hente. Det kan der bestemt. Jeg betragter f.eks. NT som et (eller flere) Kristus vidnesbyrd, hvori Jesus selv agerer jfr. evangelierne.

Til det sidste skrev du:

"Jeg kan ikke rigtig få nogen klar mening ud af dine ord, men at der ikke er historisk pålidelighed fornemmer jeg, at du - måske lidt tøvende - erkender."

- Det var bare slet ikke pointen. At Paulus' breve anses for at være de ældste skrifter i NT betyder ikke, at kristendommen bliver mindre troværdig, som du var inde på. Som Paulus skriver i 1 Kor 15, så overgiver han menigheden i Korinth det, som han selv har fået overleveret, nemlig, at Jesus Kristus blev set, først af Peter, dernæst af de 12 osv. Det interessante for mig her er, at vi har en tid mellem Jesu død og de paulinske breve, som må være den tid, hvor de første Jesus-troende begynder at danne husmenigheder og fællesskaber, de fastholder nadvermåltidet om deres Herre, som ikke bare går igen i flere NT-tekster, men faktisk også i nogle tekster fra den romerske verden (mener det er i et brev til Kejser Plinius, at den kristne adfærd erklæres for overtro).

Nå, men, det er nu ikke for at genstarte debatten her, men de her detaljer var for mig at se vigtige for den argumentation, du satte op, og da det jo er et fag, jeg interesserer mig for, har jeg altså ikke rigtig kunnet slippe det (eller kunnet slippe detaljen) ler

God weekend.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk