annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: METAFORIA. Hjemrejsen 12.


På den 12. planet boede en kritiker.
- Nåda, sagde han, der har vi skam noget forkert tøj.
- Hvorfor siger du, at mit tøj er forkert? spurgte den lille prins.
- Jeg er kritiker, og det er min opgave at fortælle folk, hvad de gør forkert.
- Jeg har ikke andet tøj, sagde den lille prins, men tøjet er da ikke særlig vigtigt.
- Der tager du fejl, sagde kritikeren. Det er uhyre vigtigt, hvordan folk er klædt på. Det viser jo om de har smag og dannelse. Klæder skaber folk.
- Det lyder som det rene vrøvl, sagde den lille prins. Man kan da ikke se på tøjet, om man har en smuk stemme, eller om man har mange venner.
- Selvfølgelig kan man det, sagde kritikeren. Man kan både se, om man har fået en god opdragelse og om man er rig, og hvis man er rig, har man jo mange venner.
- Kan fattige da ikke have mange venner? spurgte den lille prins.
- Nej, ikke nær så mange som de rige, sagde kritikeren. Folk vil jo gerne være venner med de rige, for så kan de prale med, at de kender dem.
- Det lyder besynderligt, sagde den lille prins. Hvorfor skulle man prale af at have rige venner. Det lyder ikke som et rigtigt venskab.
- Så har du ikke forstået noget, sagde kritikeren. Alle vil gerne være som de rige, for de har kultur. De klæder sig rigtigt og ejer smukke ting som dyre malerier og store huse og kan sidde på første række i teateret. At kende dem er næsten ligesom selv at være rig.
- Jeg ejer da en hel planet, sagde den lille prins, men der er nu ikke plads til et stort hus på den, og jeg har kun en enkelt ven, en rose. Den ejer kun fire torne, og det er jo ikke meget at prale af, men den er da smukkere at se på end både huse og malerier.
- Jaså, sagde kritikeren. Det lyder interessant. Har den vundet nogen skønhedskonkurrencer?
- Det tror jeg ikke, sagde den lille prins, for så ville den nok have fortalt det. Den er faktisk lidt forfængelig.
- Hvis ingen kritikere har berømmet dens skønhed, så er den ikke værd at kende, sagde kritikeren med bestemthed. Det er os, der afgør, hvad der har værdi, så alle kan ønske sig det.
- Siger du, at min rose ikke har nogen værdi, sagde den lille prins vredt. Den gør min verden smuk og har givet mig sit venskab, selv om jeg ikke er rig. Derfor er den mere værd for mig end alt andet i hele universet, og den er helt ligeglad med hvad tøj jeg har på. Du har nok ingen rigtige venner selv, når du kun tænker på at kritisere.
- Tværtimod, sagde kritikeren. Alle med kultur vil gerne være venner med mig for ikke at blive kritiserede.
Han så dog alligevel lidt bekymret ud ved tanken, men så fattede han sig og fortsatte: Jeg tror du er forelsket. Så ser man ikke hvordan verden virkelig er.
Men den lille prins gad ikke høre mere på ham og var allerede på vej væk.


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk