annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 408 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: GLOBAL EMPATI

Hej Anonym.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Forestiller du dig, at vores medfølelse eller mangel på samme er et spørgsmål om ydre faktorer, som former os mennesker? Er vi intet andet, end hvad det ydre dikterer? ...Men hvem skaber i så fald de ydre faktorer?
og det ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal svare til.

Egentlig ku' jeg godt tænke mig at høre, hvad du selv mener.

Det første, der falder mig ind, er de biologiske begreber: Genotype, miljø og fænotype, hvor de fleste jo er enige om, at vi fødes med nogle arvelige anlæg (genotype), som kommer til udfoldelse afhængigt af, hvad det miljø, vi lever i, giver mulighed for (fænotype).

I de flere millioner år, hvor vi primært levede som jægere, har miljøet næppe ændret sig ret meget, så det har vel primært været vore arveanlæg, der har afgjort, hvordan vi klarede os.
Hvordan man dengang klarede problemet med, at der fødtes flere børn, end territoriet kunne skaffe føde til, er der vel ingen, der ved med sikkerhed, men det mest sandsynlige er vel, at de for mange fødte blev slået ihjel.

Med agerbruget blev der pludselig føde til ca. dobbelt så mange, og begrebet frugtbarhed blev centralt og knyttet til kvinders frugtbarhed (fra jægersamfundets patriarkat til agerbrugssamfundets matriarkat), men også her var der jo grænser for hvor mange børn, der var føde til.

Det samme gælder jo i dag, hvor vi er omkring 7 milliarder mennesker - og hvor der dør ca. 20.000 børn af sult - hver dag!

Den tendens til at vi hele tiden bliver for mange, hvorfor nogle må dø (ligesom hos de andre dyre- og plante-arter) , kan man jo godt sige, at vi selv skaber, men vi har jo ikke selv skabt vore arveanlæg, der jo bl.a. fører til at mænd besvangrer kvinder - uanset om der er livsmuligheder for børnene - i de samfund, hvor der ikke er adgang til at undgå svangerskab efter samleje.

Jeg tror på den spontane medfølelse (Rifkins grundlæggende empatiske impuls - Løgstrups spontane empati - nogle religiøse vil nok også sige: det, at Gud bor dybest inde i dit hjerte) - men lever vi i sult og nød, får denne grundlæggende (paradisiske smiler ) egenskab nok ikke lov at komme til udfoldelse.

Så når du spø'r, om vi intet andet er, end hvad det ydre dikterer, så er mit svar nok nærmest: Jo - vi er (guddommeligt) empatiske - hvis ikke vi hindres deri af miljøet (fysisk og psykisk) - og med vores intelligens kan vi sørge for, at vores miljø ikke hindrer os.

Men igen, hvad mener du selv?

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk