annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 541 gæster og 149 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Debatten har drejet sig om at efterfølgende i citations boks (1)* skriverier af Arne gennem årene det mener Arne i al væsentlighed flugter hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden.


Og det er rasende spændende ⚽ (om vi/Arne gik efter bolden her).

Alle mennesker med bare en smule forstand på kristendom vil sige at hvad Arne skriver er et ANTI JESUS KRISTUS budskab - det udtrykker præcist det modsatte af hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden, er religionshistorisk verdenskendt for at have bragt i spil i verden.

Det Gudsforhold - den SPIRITUALITET JESUS KRISTUS - bringer i spil i verden er diametralt det modsatte af hvad agnostiker Arne (der ikke er kristen) plæderer for.

Hold nu fast folkens Arne der har skrevet gennem alle årene som (1)* citations boks viser han flager med et JESUS KRISTUS IKON. Altså den mand med de mest ANTI JESUS KRISTUS budskaber jeg nogensinde har mødt han flager sgu med et JESUS KRISTUS IKON.

HansKrist du skal lade være med at køre så hårdt frem mod Arne, da han slet slet ikke tænker så dybt og forstandig konsistent om tingene som du gør (Arne's ærinde og måde at tænke på er lig med subjektive synspunkter og meninger der er vilkårlige og ikke kan tåle at blive gået efter i sømmene om hvorvidt det er meningsfuldt og forstandigt). Du HansKrist forstår tingene dybt og principielt - hvorimod Arne bare udbreder sig om tingene uden at studere en sag principielt og i dybden.


(1)*:

Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud
.




-0-0-0-

Citat:
Arne: Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud



Det er ANTI JESUS KRISTUS så det skriger til himlen hvad Arne hævder ovenfor.


Hvis der er en ting JESUS KRISTUS er kendt for at have bragt i spil i verden - så er det at vi skal lære Gud at kende - nemlig JESUS KRISTUS ÅBENBARING VOR GUD FADER - som et suverænt direkte HELLIGT FORHOLD - inderligt fortroligt og helligt forhold - fyldt med kreativ dynamik, fyldt med HELBREDELSER RECOVERY OMVENDELSER - FYLDT MED UNDERFULDE GERNINGER - fyldt med GUD HELLIGÅNDENS KARISMATISKE NÅDEGAVER og ALLE GUD HELLIGÅNDENS MANGE FRUGTER.

Jeg vil bede folk om at tænke på det vores GUDS FORHOLD - den SPIRITUALITET - vi møder i KIRKENS GUDSTJENESTER - ingen steder i verden møder vi et så kraftfuldt udtryk for menneskets KREATIVE DYNAMISKE KÆRLIGE GUDS RELATION som i KIRKENS salmesang bøn og musik.

Uden KIRKENS LITURGI ville den vestlige musik som Rolling Stones og Beatles være utænkeligt - Kirken har takket være Paulus båret dette særkende - denne SPIRITUALITET op til vor tid igennem en 2000 årig SPIRITUEL LITURGISK TRADITION
Det skal ikke forstås sådan at der ikke er tradition for musik i de fleste kulturer men vores kristne SPIRITUALITET har cementeret musikken og sangens betydning som et gedigent ægte udtryk for det religiøse spirituelle. HVOR ER VI HELDIGE


Vi kristne tilbeder netop ikke nogen ukendt Gud - og gjorde vi da havde/har vi ikke taget imod den GUDS ÅBENBARING vi/verden møder i JESUS KRISTUS = BEGIVENHEDEN KRISTUS. DA HAVDE VI IKKE TAGET IMOD GUD I JESUS KRISTUS - livet skjult med Kristus i Gud - som er KRISTUS MYSTIKKEN - VORES LIV SKJULT MED GUD I JESUS KRISTUS - det er kristendommens ESSENS denne ÅBENBARING og opgør med en ukendt/ubevidst (fraspaltet bevidstheden) lunefuld tilfældigt rådende GUD. I JESUS KRISTUS ER GUD KOMMET OS NÆR.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:33
Manchester City besejrer Tottenham og sp..
14/05/2024 23:20
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Nyheder fra Religion.dk