annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas.

Tak for imødekommende og venlige ord smiler
Jo, du har ret i, at jeg i min pensionisttilværelse har været aktiv i frivilligt arbejde - en kort overgang i det lokale menighedsråd (som jeg forlod sammen med også folkekirken), og derefter i Ældre Sagen som bisidder, men især som frivillig i en Samværscafé for demente, hvor det - især med musik og lysbilleder - næsten hver gang lykkedes at skabe en stund med en god stemning i sindet hos de ofte noget triste og forvirrede demente.
Det var det hele værd at se dem live op smiler
Nu i en alder af 88 er jeg for meget plaget af alderdommens svækkelser til dét, men jeg hjælper da fortsat en dement nabo ganske meget.
(Han har i sine yngre dage plantet et bredt og meget højt læhegn vest for min bolig, og jeg nyder hver dag at se træerne stå med rødderne godt nede i jorden, og med grenene op mod himlen, mens de med solenergi henter CO2 ud af luften).

Jeg kendte godt til Mester Eckehart, men har aldrig før lagt mærke til hans ord:
Citat:
Guddommen står for den absolutte Væren. Den kan ikke beskrives med ord, men er ikke ingenting.
Han bruger ordet "absolut". Dén skal jeg lige tygge på blinker

Du skriver til mig:
Citat:
Mmhhh ... du siger, du er afklaret.
Det gav et ryk i mig, da jeg læste dét.
For nok er jeg afklaret om , hvordan jeg vil leve mit liv - en afklaring, der har været under udvikling lige siden jeg for nu mange år siden første gang oplevede kærligheden i mødet med en Kristus Ikon og som fuldendtes her i 2021 med oplevelsen af det guddommelige i alt - som fødte den altomfattende kærlighed i mig - men jeg er bestemt ikke afklaret om, hvordan verden er!
Arternes udvikling - dermed også menneskets udvikling - skyldes jo iflg. alt, hvad vi ved, mutationer i arvemasse - vistnok fremkaldt af kosmisk stråling.
Langt de fleste mutationer er "fejlskud" - kun ganske få giver gevinst.
En af "gevinsterne" er Homo sapiens - men hvad med alle dem, der ikke duede, og hvad med menneskers fødsler af døde og levende misfostre? Det ser ud til, at sådan er denne klodes biologi indrettet.
Og alt dette får en ende, når vores sol har fusioneret det sidste af den brint, den indeholder - solen - en stjerne i et univers, der udvider sig acellererende, og hvorom vi ikke ved, om det har ydre grænser.
Det er umuligt at ignorere teodicé-problemet , vil jeg mene - men det er muligt at elske.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk