annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15878259
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2398615
Et andet syn 2003402
Åndelig Føde 1602690
Jesu ord 1534402
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret somo 551 gæster og 147 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Gerth.
Når jeg læser dit indlæg til Hanskrist #33086 - 21/08/2021 13:05 bliver jeg lidt trist over, at du efter min mening forfalder til, hvad jeg kalder "personfnidder" - altså dét at vi begynder at vurdere hinandens kvaliteter som mennesker - noget der let kan føre til: "Dumme svin" - "Det kan du selv være" blinker
Jeg indrømmer, at det kan være svært at undgå, men jeg mener alligevel, det er bedre, hvis vi fokuserer på emnerne i stedet for personerne.

Og når jeg ser på, hvad Hanskrist skriver - som ikke er personfnidder - så opfatter jeg, at det handler om en særlig form for kristendom, der især er præget af, hvad Paulus har skrevet.
Dét har jeg søgt at få et klarere indtryk af, men jeg må erkende, at det ikke er lykkedes mig.

Og når jeg ser på, hvad du, Gerth, skriver, så er mit indtryk, at du - i en psykisk ubehagelig tilstand - og senere - har oplevet åbenbaringer af, hvad du kalder: Helligånden - åbenbaringer som grundlæggende har ændret dit liv, og som har givet dig kræfter og motivation til beundringsværdig næstekærlighed.

Og når jeg så samtidig ser på, hvor jeg står, så er det den dybe betagelse af, hvad der for mig er miraklet: verdens væren - og hvor Jan/ABC viste mig, hvor tæt, jeg ligger op ad K.E. Løgstrups såkaldte "skabelses-teologi".

I denne situation, hvor det ikke synes muligt for os rigtigt at forstå hinanden, er mit forslag:
1. At vi respekterer hinanden - selv om vi ikke forstår hinanden.
2. At vi alligevel - uanset hvor svært det kan se ud - søger at forstå hinanden.

For mig munder dét ud i to ting:
Kunne dét, der sker for Hanskrist i mødet med Kristus og Gud beskrives sådan, at det er muligt - for mig - dog at ane lidt af, hvad det er?

Og kunne du, Gerth, fortælle noget om dine Helligånds-åbenbaringer, som andre kan opfatte i det mindste bare lidt af?

Jeg er klar over, at dette er svært - men tænk hvis vi kunne komme bare et lille skridt ad den vej smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart

PS: Jeg er selvfølgelig også parat til at uddybe, hvis ønsket.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
14/05/2024 10:17
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Mette Frederiksen vil vædde en øl på,..
14/05/2024 15:20
36-årig mand idømt 16 års fængsel fo..
14/05/2024 15:12
Mette Frederiksen vil bevare læreruddan..
14/05/2024 15:00
Instruktøren Roman Polanski frikendt fo..
14/05/2024 14:58
Lars Løkke om ny georgisk lov: 'Strider..
14/05/2024 14:29
Nyheder fra Religion.dk