annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Citat:
Gerth:

Du: "Modsat Tikka (ikke kristen) erklærer jeg mig stærkt eller hard core KRISTUS TROENDE og jeg finder i den grad mig selv at have hjemme i kristendommen." Jeg ser som forventet i jeres senere indlæg, at Tikka ifølge dig igen ved flere nye indlæg har et tilbagefald. Det regnede jeg med ligesom dine reaktioner på Arne, der sommetider udtrykker en omvendelse og derefter igen gentager noget andet. Måske jeg snart forsvinder væk herfra alligevel så, fordi det er jo vel atter spild af tid, når trosfrihed altså ikke har en Bibelsk relateret overskrift/beskrivelse? ´Heldigvis´ er jeg sådan idag, at jeg er ligeglad med folks negative reaktioner. Fortsætter dette mønster mellem os, er meningen med det´ meningsløst, når Somo og Arne ikke tror på noget lignende som os. Måske jeg dog endnu ikke har læst jeres skriverier nok...Nåååååh - Jeg opdager, at jeg på det seneste bad en bøn tre gange åbenbart ligesom Paulus og imens om vores nyere åndelige forening her, siger på et socialt væresteds cafe en yngre kvinde undrende til mig lige før sommervejret: "Det virker som om, at der pludseligt med mange er en bedre stemning."
Hans K har ret i om vistnok Paulus´ ord, at man må tale modigt, men jeg gider ikke finde det citat fra denne Apostel. Jeg er blevet kaldt mange forskellige ting endda også mega kristen, men jeg er ikke medlem af kirken med en religiøs identitet. I OPLYSTHED er der for borgere en mulig anonymitet, hvor selv du eller en teolog således kan møde som gæst og jeg bestemmer ikke over menneskehedens opfattelse af den og jeg. Hans K snakkede engang om symptomet ´fremmedgørelsen´, så jeg håber, at vi istedet samles om det fælles.



Du har en frisk hjerne der indprenter sig hvad der foregår i tråden her - det må være skønt. Opdager at der er noget på spil. At vi skændes - har en meget hidsig meningsudveksling som Peter og Paulus og andre af de første kristne. Sådan er kristendommen født kritisk tænkende og rettroenhed og trostvang er netop hvad disse mennesker omkring Jesus og Paulus gør oprør imod - må vi være her med liv og sjæl i al vores spraglede multikulturelle diversitet og mangfoldighed - det må vi ALDRIG glemme - at Paulus dør og en senere Kirke bliver dogmatisk hyper sensitiv forfængelig omkring rettroenhed og trostvang er der nok historiske politiske grunde til og med reformationen kommer bibelfundamentalisme til, nok det værste kætteri efter den hvor Kirken havde stillet sig imellem Gud og mennesket - og lukket for kilden med levende vand altså ægte SPIRITUALITET - lukket for at mennesket gennem begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus kunne være sig selv og sammen med andre KIRKE i verden.

Det ville være godt hvis Arne læste med. Jeg har skrevet så mange indlæg Arne burde have reageret på, men der kommer ingen reaktion - og han forbliver i sine fordomme og der går en rum tid og vi skal høre dem gentaget her. Så er det, skal jeg/vi græde eller grine - jeg vælger alternativet at blive stiktosset og forsøger at ruske lidt op i folk.

Du skal have have den ros jeg begyndte med Gerth, du opfatter sgu hvad der foregår.


"Det virker som om, at der pludseligt med mange er en bedre stemning."

Netop det har jeg snakket med Tikka om på chatten, og jeg skrev, er det Thomas's skyld eller Gerth's skyld - at HELLIGÅNDEN nu gør sit arbejde iblandt os - og sluttede af med at det selvfølgelig er Guds skyld først og fremmest, for begynder vi nu at anbefale os selv, nej når det hele er ufortjent nåde og barmhjertighed og Kærlighed, Guds Kærlighed Kristus til os. Vi har fået det ufortjent gratis, så lad os blive i Guds Nådesværk - begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der igangsatte det hele og som vi er børn af og født af.


Citat:
Gerth:

Jeg ser som forventet i jeres senere indlæg, at Tikka ifølge dig igen ved flere nye indlæg har et tilbagefald. Det regnede jeg med ligesom dine reaktioner på Arne, der sommetider udtrykker en omvendelse og derefter igen gentager noget andet.


Skarp iagttagelse Gerth. Kunne det være selvforagt og selvhad hos de to?

Citat:
Gerth:

Måske jeg snart forsvinder væk herfra alligevel så, fordi det er jo vel atter spild af tid, når trosfrihed altså ikke har en Bibelsk relateret overskrift/beskrivelse? Heldigvis´ er jeg sådan idag, at jeg er ligeglad med folks negative reaktioner. Fortsætter dette mønster mellem os, er meningen med det´ meningsløst, når Somo og Arne ikke tror på noget lignende som os.


Nej du behøver ikke stille regler op for dig selv om at forlade stedet, hellere blive bedre til at rumme at verden (Trosfrihed også) ikke er et perfekt sted - de første kristne gik netop ud i det uperfekte for at gøre en forskel. Især Jesus og Paulus magtede livet - det multikulturelle social life i al dets flertydighed hurlumhej nød og elendighed. Som kristne må vi aldrig give op overfor at vi ikke synes verden er perfekt og god nok for os, tværtimod må vi engagere os - også fordi vi selv ikke er meget bedre. Både i social life som i naturen er biodiversitet at foretrække. Monokulturer er skræmmende.

"spild af tid, når trosfrihed altså ikke har en Bibelsk relateret overskrift/beskrivelse?"

Ikke forstået hvad du mener dermed.


"Heldigvis´ er jeg sådan idag, at jeg er ligeglad med folks negative reaktioner".

Udmærket - også begyndelsen til at kunne tage folks negative reaktioner til efterretning når der måske er noget at forstå.


"Fortsætter dette mønster mellem os, er meningen med det´ meningsløst, når Somo og Arne ikke tror på noget lignende som os."

Stærk iagttagelse og jeg tror du kunne tælle Tikka med, for hende er det slet og ret indbildning og hjernespind det hele, det der for os er LIVET er BIOLOGI - når vi er mest levende - føler os mest i live og ude af det fortænkte mentalte. Det er lidt trist med de tre - men lad os blive sammen med dem og vidne for dem om at livet, biologi - vores biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og eksistens har en primær stilling i forhold til abstrakte mentale trosforestillinger.

Vi skal simpelthen hjælpe dem ud af sindet og ud af spekulation og flytte dem over i dagen lyset og livet. Mener også Tikka sagde hun nu ville give livet en chance og rejse ud i sommerlandet Danmark og besøge nye og gamle venner. Jeg tror hun trænger til frisk luft i lungerne og at få ilt til hjernen og blodet til at løbe hurtigere i årerne.


-0-0-0-0-0-

Jeg vil slutte dette indlæg, min kommentar til dig Gerth med at påpege at du tydeligvis er meget INSPIRERET - meget under HELLIGÅNDENS evne for INSPIRATION (Ånden er sgu over dig min ven) og i den sammenhæng må jeg sige dig tak for:

Din henvisning til Titus - tusind tak for det!

Du er opvakt - en vækkelse foregår med dig Gerth og det er også hvad der er årsagen til at du formår som en af de få, sammen med Thomas og måske Jan ABC (dog han er svært at blive klog på) - at begribe hvad fanden det er der er på spil her på trosfriheds skibet, hvor der virkelig er høj sø, vi er i storm og bølger der gør at skibet knager og krænger faretruende fra side til side og folk truer med at springe fra borde.


At læse den her Tråd: Åndelig Føde, begyndt af Thomas er vildere end den bedste roman - der er for det første et persongalleri som kun også de allerbedste romaner har lignende, og der er dramatiske sammenstød mellem folk om det 21 århundredes mest hotte issue spørgsmål, nemlig det religiøse spirituelle.
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Spanien kalder ambassadør hjem fra Arge..
19/05/2024 22:00
To personer fundet døde i nordjysk hus ..
19/05/2024 21:35
Nyheder fra Religion.dk