annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653852
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379799
Et andet syn 1989220
Jesu ord 1522313
Åndelig Føde 1513197
Galleri
Solopgang med flot fuldmåne
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 328 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: En pind til bålet ...

Hej Tikka

Ka rigtig godt li dine sidste nye indlæg

Du skriver:
Citat:

Så man skal stræbe efter sand rigdom ...
Er man rig når man er glad - Ja det vil jeg mene - alt er nemmere lysere - dejligere når livet har farver

MEN balance balance --- for det må ikke blive en besættelse, så kommer nedturen og de grå farver



Enig med balance eller at man skal kunne lande igen efter at have været i en ekstatisk kreativ glædesrus (dopaminsk glædesrus) med sine projekter her i livet. Dog efter min mening må det gerne blive og være en besættelse, bare man formår at lande igen.

Vores dopaminske (ekstatiske glædesfyldte lystbetonede) motivationelle forhjerne selvtillids struktur skal være understøttet af et bagvedliggende selvværds system, der er serotoninsk baseret.

Bemærk den principielle vigtige forskel mellem selvtillids systemet og selvværds systemet. Selvtillid - selvværd.

Selvtillids systemet er eksistentiel dopaminsk og selvværds systemet er mere essentiel serotoninsk. Er min hypotese, ingen i verden har skrevet før som jeg skriver og beskriver det. Hvis forskningen en dag modsiger hvad jeg skriver, trækker jeg gerne mine hypoteser ord og skriverier tilbage, men indtil videre bekræfter alt jeg læser af forskning på området hvad eller hvordan jeg skriver.

Jeg skrev om dette i mit forrige indlæg, følger her:

Citat:
Selvtillid (dopaminsk) uden bagvedliggende selvværd (serotoninsk) har væltet mange især yngre mennesker. For meget ecstasy (dopaminsk motivationel glædesrus) (exogen eller endogen) uden et bagvedliggende sundt opbygget serotoninsk selvværds system, gør at mange ender op i noget psykotisk. Pludselig selvmord skyldes ofte når et menneske lander igen efter en periode med stor ekstatisk forrykkelse, ude af sig selv periode, at der ikke findes et sundt serotoninsk betinget selvværds system til at tage imod vedkommende efter dets kreative ekstatiske dopaminsk betingede udflugt.

Hvis en kunstner, et specielt talent, udviklet gennem et ekstatisk dopaminsk betinget engagement og koncentration omkring sin disciplin ikke har et bagvedliggende serotoninsk sundt opbygget selvværds system til at tage imod vedkommende (som vedkommende kan lande i når ÅNDEN (gejsten begejstringen) forlader vedkommende) efter dets perioder med stor kreativ ekstatiske dopaminsk stærkt motiveret betingede udflugter og indsatser så ser vi disse pludselige selvmord hos særligt godt begavede kunstneriske individer.

Der er et utal af eksempler på dette og vi andre står tilbage og begræder at dette meget specielt godt begavede talentfulde menneske tog sit eget liv.

Vi kender det også fra os selv i mindre udtalt grad når vi svinger i humør fra stor glæde og optimisme, godt humør, til pludselig stor nedtrykthed grænsende til depression.

Vi svinger mellem dopaminsk ekstatisk forhjerne engagement og motiveret fokus og koncentration, fyldt med stor glæde over at vi føler vi er inde i kampen og lykkes med at overvinde livets opgaver og udfordringer - - - til at vi pludselig en dag står op og har mistet ÅNDEN begejstringen, vores entusiasme, i Gud væren.

Humørforladt står vi pludselig op en dag

Så er vi afhængige af at vi har et sundt opbygget serotoninsk betinget selvværds system til at tage imod, som vi kan lande i når ÅNDEN - den ekstatiske begejstring og ÅND har forladt os.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Nyheder fra Religion.dk