annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Samtaler omkring bålet...


Gerth: Du plejer som en strategi at være tavs mod mine kommentarer men, jeg vil alligevel fortælle dette:

- Jeg er tavs fordi dit skriverri normalt enten er ulæseligt eller for mig volapyk.

Nu tilgik jeg ikke ordet glæde fra et bibelsk ståsted, for så havde jeg skrevet om, at glæde var én af åndens frugt ... Galaterne 5:22-23

... men jeg ville tale om glædens væsen ... Så hvad er glæde andet end nydelse ...

... og skal jeg ”hoppe tilbage” til bibelen siger den jo: Der er større glæde ved at gi end ved at modtage.
Så her er der også tale om nydelse – en tilfredshed over at kunne gi.

Nu er jeg så ikke helt enig i dette udsagn, da jeg opfatter modtageren som den egentlige giver, da det er denne der ved at modtage er årsag til at bibringe giveren glæde, men det er en anden snak.

Ang. glædens væsen rummer den jo ikke kun det positive, da nogle jo eksempelvis kan glæde sig over andres ulykke ... eller udnytte andre til glæde for dem selv. Så glæden har mange ”ansigter” ...

... men er det ikke sådan, at der er tale om en belønning – og at forventningens glæde er større end målet, for når målet er nået blegner glæden ved det opnåede og så kan man drømme om nye mål/ønsker man kan glæde sig til ...

... så det kan let blive ”skruen uden ende” og vel grunden til materialismen. For hvorfor er vi ikke tilfredse med det nødvendige - og glæder os over det,

Hvorfor skal glæden fornyes og hvor komme den fra ... Hvordan fødes den og hvorfra får den næring - og - er nødvendig som dope for nogle, at de gerne betaler med smerte og store anstrengelser for at opnå glæden. Man kan jo her tænke på bjergbestigere eller sportsfolk.

***

Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk