annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 797 gæster og 1260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..

Morn’ RM..

”I første omgang vil jeg blot berøre emnet med et strejf af en fjerlet vinge, som kan sætte alt igang, hvor man mindst af alt venter det.”

- Døden har det svært med forår og sommer, der ikke er dens tid, hvorimod den sejrsikkert spejler sig i det regnvåde efterår og stivner til udmærkelse i vinteren, hvor alt gemmer sig i mørket for at samle kræfter til nye opbrud. Man ka’ næsten ha’ oplevelsen af forårets tidlige fuglesang som en sejrsrus, man hører naturen le. Og da nu Sarvig fik det sidste ord, ska’ Morten Nielsen her få lov at bryde ud i sang, foråret var trods alt hans tid, og så viser digtet her sider af både poetens og poesiens væsen, evnen til at udvikle erkendelseshop i opbrudsstunder:

Det stormer af Foraar
og Opbrud –

Det stormer af Foraar og Opbrud.
Og Havene ler.
Og vi har Ordre i Sindet.
Befalingen sker!
Trompeterne blæser Fanfarer
fordi du forlod mig,
og jeg tramper ud af dit Liv
med en Søndenvind mod mig.

Og du der var gemt bag din blide
og fjerne Mine,
og jeg der tavs, og besværet
af det som sker,
vi der blev truffet af Lyset
fra Hav og Fugle
gaar i et Foraar af Maager og Blæst
og ler…

For er Blæsten og Blaaet og Fuglene
ikke en Smerte,
dyb og urolig som Fødslens og
Opbruddets Smerte –
Og ligger der ikke en Sødme
paa Foraarets blændende Bund ,
den du en Dag ikke fandt igen
ved at gi dig ind under min Mund?
En Blidhed, en Stilhed, en Sødme
hos en eller anden et Sted,
som uden at ane det gaar omkring
og har al din Forløsning med.

Vi er et med Verdens Smerte
i en høj og forklaret By.
Vi gaar efter intet og ved det dog:
En Dag vil det ske paany.
Og Maagernes flugt er en sneboldkamp
og vi gaar paa en Kaj og ler,
vi der har brugt hinanden op
og aldrig skal skændes mer.

- Morten Nielsen.

mvh & go soldag
Simon – som tristes lidt over udsigten til også at miste Møllehave..
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Tre mænd fra bandemiljøet kræves fæn..
23/06/2026 10:29
Danmark genåbner ambassade i Iran
23/06/2026 09:43
19-årig anholdt i drabssag om håndgran..
23/06/2026 09:26
800 flere kom i arbejde i april måned
23/06/2026 08:23
Roskilde Festival forventes at give træ..
23/06/2026 08:06
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tidligere forsvarsminister fjerner sit n..
23/06/2026 10:40
Varm sankthans kan fejres uden afbrændi..
23/06/2026 10:36
Libanons civilforsvar melder to dræbte ..
23/06/2026 10:03
Mærsk-fond støtter Glyptotek-renoverin..
23/06/2026 09:55
40 franskmænd druknet i dage præget af..
23/06/2026 09:52