annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 603 gæster og 1178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Samspil mellem det fysiske og det sjælelige

”Jeg er hverken missionær eller religionsstifter. Jeg forsøger bare at skrive om, hvad jeg oplever, og det at skrive hjælper mig til lidt mere klarhed”.

- Vi har faktisk aldrig set andet end den samme trosbekendelse i cirkulation fra Arne, der som regel bare har puttet sine overnaturlige idéer ind i en eller anden videnskabelig kontekst, øjensynligt for at få en forklaring og reaktion om misforholdet han nys fik placeret det ”guddommelige” i, men er altid endt med blot at skrive disse ord: ”vi ved ikke alt” – som om dét gav hans overtro belæg som en forklaring på naturen ;)

Men faktisk skorter det også på oplevelserne, hvis vi ser bort fra en ikon af træ hvor følelser projiceres ud på, som mana jo altid skabtes i religiøse kredse og kulturer. Dette i sig selv ka’ der næppe være kommet megen klarhed ud af, vi har i hvert fald aldrig set klare beskrivelser af disse overtroiske oplevelser, der så i det mindste som fortælling kunne vise noget spændende om selve mennesket, og slet ikke noget der ikke før er fortalt.
Det samme gælder Arnes vrede og forurettelse over at blive mødt med forklaringskrav, men det var måske bare Arnes ”hemmelige oplevelser” han ønskede at sætte til debat? ;)

Nej, det har altid været svært at finde pointen i Arnes indlæg, hvorimod det er let som intet at se ham som demilitariseret landsoldat med jesus i hånden – men er det så en oplevelse, en fantasi, ja noget der er værd at debattere? ;)
Man må nok bare sige, at heller ikke Arnes agitationer for ”kærlighedsoplevelser med ”universet” er noget der er værd at skrive hjem om. Den ”kærlighed” han – og andre troende jo – altid snakker om, har jo i realiteten intet har at gøre med kærlighed, men viser i stedet noget om en besættelse af den religiøse overtro som væsen. Der er desuden heller intet bemærkelsesværdigt i at se troende der som Arne genfortælle det samme pjat i en uendelighed, det har de jo brugt årtusinder på – samspilsramte troende, javel ja, men ”sjæleligt”…;)

mvh
Simon
(ku' ikke rette i indlægget)
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Færre tog på Sjælland - bliver tidlig..
22/06/2026 09:13
Flere end 1.000 bekræftede ebola-tilfæ..
22/06/2026 08:33
Regeringen lemper regler for medarbejder..
22/06/2026 07:53
Rusland: Vi har nedskudt næsten 60 dron..
22/06/2026 05:43
Forsvarsminister Jeppe Bruus rejser til ..
21/06/2026 18:00
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ministerium vil bruge 130 millioner på ..
22/06/2026 06:48
SAS har haft planer om at flytte trafik ..
22/06/2026 06:37
Pessimismen hænger ved: Forbrugertillid..
22/06/2026 06:18
DR Congo registrerer over 1000 ebolasmit..
22/06/2026 06:01
Motorcyklist dræbt efter ulykke med tra..
22/06/2026 05:55