annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 399 gæster og 362 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Konfucianisme

Hej Gerth.
Jeg forstår, at du ikke ser dét i Kristus Ikonens øjne, som jeg oplever: En dyb, dybt alvorlig, helt ind til bunden af mit hjerte seende kærlighed.
Men sådan er det jo med billeder, musik, digte o.m.a. - det er forskelligt, hvad vi oplever og gribes af - og jeg kan godt se, at det var naivt af mig at tro, at alle oplever det samme som mig ved her at se Kristus lige i øjnene.

Men det er denne kærlighed i kristendommen, der griber mig - og er blevet en afgørende kvalitet i mit liv.
Hvad der ellers er i kristendommen, giver jeg ikke så meget for.
For mig bliver det mere klart, når jeg læser i Johannesevangeliet:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
hvor jeg tror på den guddommelige kærlighed, men ikke på kravet om tro - forstærket med belønning: evigt liv - og straf: fortabelse.
Troskravet ligner - for mig - billig propaganda - opfundet af snu mennesker.

Dine afsluttende ord:
Citat:
Enhed med det guddommelige og dermed også alt, det er den romantiske forening, hvor kun den guddommelige vilje sker. Lad os istedet samles om dette.
kan jeg tilslutte mig - måske lige bortset fra ordet "romantisk" - for de passer godt med min panteistiske oplevelse: Alt er Gud smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
USA's militær: Har gennemført angreb m..
26/06/2026 22:55
EU efter Trumps told-trusler: Har ret ti..
26/06/2026 21:38
Trump anklager Iran for brud på våbenh..
26/06/2026 19:18
Trump truer med told som reaktion på di..
26/06/2026 18:49
Tidligere Trump-rådgiver indrømmer at ..
26/06/2026 17:43
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Hizbollah-tilhængere protesterer i Beir..
27/06/2026 00:02
Burkina Faso afbryder diplomatiske forbi..
26/06/2026 23:46
Venezuelas leder takker Trump for støtt..
26/06/2026 22:45
Vance i advarsel til Iran: Vold vil bliv..
26/06/2026 22:42
USA udfører angreb i Iran efter beskyld..
26/06/2026 20:56