annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Afsløring af den katolske kirke.

Hej Arne

Og tak smiler

Citat:
Det bliver kristendommen efter min mening ikke mindre af, men det er forkert, synes jeg, at gøre tro til viden.



Det har du misforstået, eller jeg har i min iver betonet virkeligheden så meget, at du kan tolke det som en videns-investering. Tro er ikke viden, og viden er ikke tro. De to størrelser har metodisk set ikke fundament det samme sted.

Normalt bruger jeg heller ikke betegnelsen "bevis", men da treram brugte det, videreførte jeg det, dog i anførselstegn.

Nu er jeg på vej ud af døren, men det jeg lige i dag brænder for, er, at bringe kristendommen qua inkarnationen i nær forbindelse med virkeligheden. Det er inkarnationens budskab, der ligger i julebudskabet. At Gud vitterlig kom i Jesus Kristus ind i vores verden, kan jeg selvfølgelig ikke bevise, men jeg kan tro på vidnesbyrdet om ham. Her er min pointe så - den teologiske diskurs - at vores kristne tro ikke må overbetone Skriften/Bibelen så meget, at Gud bliver et med Bibelen, et Ordet bliver et med forståelsen, at budskabet bliver et med en idé frem for at Gud faktisk er Gud-med-os uanset tid og rum, uanset kultur og barrierer. Vi må bag om ordets teologi, dvs. den skriftlige tradition, til den mundtlige tradition og selve begivenheden, Jesus Kristus, hvor ord, tanke og virkelighed eksisterer side om side.

Men der ligger noget mere i de formuleringer, jeg vælger. Det må jeg indrømme. Men jeg er ikke klar til at puffe mere ud, bl.a. fordi jeg har en aftale lige nu faktisk, men også fordi, der ikke er så langt til en kritik af dualismen og ideerne om det åndelige/ufattelige hinsides, som vi finder i græsk filosofi og muligvis i Bhagavadgita. På den måde rækker mine tanker videre, men jeg må bare indrømme, at jeg ikke kan udfolde mere nu (om jeg nogen sinde bliver i stand til det...).

Mvh
Anne


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Israel og Hamas er stadig langt fra hina..
27/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk