annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Afsløring af den katolske kirke.

"Så det blev atter jul i vatikanstaden og alle levede lykkeligt videre, sikker på at en Jesus engang blev født på denne dato, selvom intet bevis findes."

"Beviset" er ikke at finde ét bestemt sted eller i ét bestemt rum, men udelukkende i begivenheden og personen selv, Jesus Kristus.

Om Jesus blev født på denne dato, tjah, det vigtige er, at Gud kom ind i vores verden, at Jesus levede under menneskets vilkår. Inkarnationen er kristendommens fødsel, og det er her, at kristendom adskiller sig fra (andre) religioner, fordi den tager udgangspunkt i virkeligheden og ikke i ordet eller i en ide (jf. græsk filosofi). Det er en virkelighed, hvor Gud tager bolig iblandt os og bevæger sig ind i vores kultur.

Derfor står kristendommen, kristentroen og kirken over for en særlig udfordring i dag, og her tager jeg udgangspunkt i en sammenfatning af Leif Kristensen, men med egne formuleringer og personlige opfordring: Når Ordet og forkyndelsen overbetones nedbetones i stedet formen/det materielle/historien, der sker en fremgang i den individuelle kristendom, og ord og tanke bliver adskilt fra handling. Disse forhold skal afbalanceres, så kristendommen ikke bliver en ordets religion og en individuel og åndelig størrelse uden handling og forbindelse til virkeligheden omkring os.

Så damen i den røde jakke har måske netop sat en ganske traditionel begivenhed som en messe i vatikanet i relief til virkeligheden. Jeg ville virkelig gerne vide, hvorfor hun gjorde det..

Kære treram, det er ik så fair af mig at skabe den teologiske diskurs ovenfor i den her sammenhæng, så du behøver naturligvis ikke at forholde dig til den, men se det blot som udtryk for en af mine processuelle diskurser, der af og til popper op..om Kristi komme i kød - og det enhver teolog gerne vil er at holde denne dialog i live.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Nyheder fra Religion.dk