annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 473 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tilfældet tilfældet..

Hej Treram.

Jo, vel kan dyr da vise tegn på frygt eller trang til flugt, men de kan da også vise tegn på glæde og leg - de kan sågar finde på at danse - det kan i hvert fald tydeligt ses både hos hunde, grise, kalve, føl og uden tvivl en masse andre dyrearter.

Og mennesket har da også mig bekendt altid haft evnen til at feste, danse, synge og slå sig løs - også uanset om der egentlig ikke var overskud til det
yeah

Jeg tror, du tegner et ensidigt trist og pessimistisk billede af menneskesindets mange kvaliteter gennem alle tider smiler

Desuden går idéen om den (også) kærlige Gud da mindst tilbage til fortællingerne om Abraham, og den dyrkes meget i både græsk og russisk ortodoks kristendom

Jeg fandt tilfældigt, via Google, Andrej Rublevs berømte treenighedsikón, der egentlig handler om det gensidige kærlighedsforhold mellem Gud og det enkelte menneske, og som i sit "overskud" skaber kærlighed til næsten og til hele "skaberværket"
http://www.holtekirke.dk/upload/holte_juli-okt_2007_001.pdf

Det er nok ikke lige "din kop te", men i forhold til Martin Luther, som du nævner, så er Luther den rene hændervridende anger sammenlignet med den fryd, begejsting og kærlighed, der findes i rigelige mængder i den gamle ortodokse kristendom.

Og den findes stadig!
Jeg har for ikke ret mange år siden været med til en græsk ortodoks gudstjeneste (på græsk hedder det "Liturgia", som vel kan oversættes til: Handlinger til Guds ære).
Det sluttede med, at vi alle gik tre gange rundt om kirken oppe i bjeglandsbyen efter en Ikón båret af en højerestående præst på besøg, hvorefter vi alle fik brød at spise og et stort glas vand.
Det viste sig nu, at vandet var græsk brændevin (Ouzo), hvilket tydeligt påvirkede stemningen: Værsgo at feste, mens vi nyder "kød og blod af Jesus Kristus" en søndag sidst på formiddagen smiler

Nu er jeg jo ikke troende i bogstavelig forstand, men hvorfor være smålig og nidkær, når hvad deltagerne kalder "Theos" (Gud) for mig mere er det mirakel, at verden - som jeg jo for en kort tid er en del af - at den eksisterer, at den ER - Jubiiiii smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk