annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 483 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tilfældet tilfældet..

Hej Treram.

Jeg forstår selvfølgelig godt din tankegang om hvordan mennesker når frem til forestillinger om en gud eller flere guder eller en treenig/trefoldig gud, som Odin og Thor, Zeus og Apollon, Brahma og Vishnu, Faderen-Sønnen-Helligånden, som et resultat af mennesker skræk og frygt (som du kalder det) for naturen (Torden er jo et godt eksempel, synes jeg).

Men det kan jo også være fremkommet i begejstring over den vidunderlige, livgivende og overvældende natur.

I de hinduistiske religioner er det mig bekendt Gangesfloden, der jo giver livsbetingelser for millioner af mennesker, der opfattes som hellig (Hel i modsætning til i stykker, og heldbringende, som vi jo også kender fra de mange hellige kilder her i landet og vel overalt på jorden, hvor vi mennesker jo har behov for godt drikkevand).

Religionsforskere mener - mig bekendt - at oplevelsen af, at noget er helligt, går forud for en senere personificering af det hellige.

Begejstringen over godt vand er jo vidt udbredt.
Vikingerne skabte, så vidt jeg ved, idéen om en ånd i alkoholiske drikke: Vinånd, og forestllingen om Ånden i flasken findes jo hos flere folkeslag.

Det at forestille sig et væsen - endda et (eller flere), der har en vis lighed med mennesker (en slags over-menneske), gætter jeg, er et resultat af menneskets myteskabende evner.

Oprindeligt har det vel været fortælleren om aftenen omkring bålet, efter at dagens gerninger var overstået, der har haft brug for figurer i sine fortællinger, som i shamanismens vist nok ca. 40.000 år gamle åndeverden (det moderne menneskes alder er vistnok ca. 150.000 år).

Man kan vel hævde, at det at bruge menneskelignende figurer i forbindelse med oplevelse af noget helligt, at det er ret så primitivt, men jeg kan da på den anden side godt forestille mig, at fortælleren har haft svært ved at håndtere noget så abstrakt og alligevel for mange mennesker uomgængeligt, som oplevelsen af hellighed.

Hvis vi går til vores aktuelle viden og oplevelse af verden - af universet - så lidt vi egentlig ved om det - er det jo nærliggende at opleve universet som helligt - vidunderligt og ufatteligt - og jo, selvfølgelig også skrækindjagende.

Og hvordan udtrykker man så dét?

For nogle er ordet Gud nærliggende - ikke som en venlig ældre herre med hvidt skæg, men som noget totalt udefinerbart.

At bruge ordet Gud på den måde "bringer ikke mit pis i kog" smiler

Angående dyr kender jeg ikke til tegn på abstrakt tænkning eller religiøse evner - måske hos menneskeaber? - men det ved jeg ikke noget om smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Nyheder fra Religion.dk