annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Antallet af præster,kaldet er ophørt.

Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
- vil jeg lige tilføje at jeg aldrig har haft respekt eller set op til personer udi det åndelige det være sig præster, provster, bisper, cardinaler og paver, tværtimod mener jeg de er nogle sygelige stakler, der ikke har fået sig et liv med mening.

Min kommentar:
At der findes sygelige stakler i præsteerhvervene rundt om, kan der vel ikke være tvivl om, for det finder man jo i alle slags erhverv.
Men jeg tror også, at der findes mange kvinder og mænd, der lever i deres præstegerning ud fra en ærlig tro og ud fra en hensigt om at tjene sognets medmennesker angående åndelige spørgsmål.
Det kan være i søndagsprædikenen, det kan være i samvær med pårørende til en, der er død - og nok meget andet.

Det er jo en ærlig sag, vil jeg mene, at have en tro på den luthersk evangeliske form for kristendom, på den romersk katolske eller den orthodokse, eller de forskellige former for islam, de hinduistiske religioner, forskellige former for buddhisme (de er jo egentlig ateister, da de mig bekendt er uden guder) og hvad der ellers er af religioner.

Og det er vel en lige så ærlig sag på agnostisk vis at føle sig i dyb tvivl - også om ateisme.

Selvfølgelig er det også en ærlig sag at afvise alle idéer om noget guddommeligt og alene bekende sig til "tilfældighedernes plat og krone".

Men jeg mener, vi bliver nødt til at opretholde den ydmyghed, der ligger i, at ingen af os jo har nogen sikker viden.

For mit vedkommende er det blevet umuligt alene at tro på tilfældighederne - af den grund at jeg har oplevet - og stadig oplever - at der også er noget andet.

Om det er noget, jeg bilder mig ind, ved jeg ikke, men jeg kan ikke komme uden om, hvad jeg oplever.

Så hvis du spø'r, om det mon er sandt, det jeg oplever, kan jeg kun svare, at det ved jeg ikke, men jeg kan ikke lade være at tro på det.

Og jeg kan så tilføje, at hverken du eller nogen anden kan afgøre, om jeg lever på en illusion eller med en stump af en større sandhed smiler

Min "illusion" har ført mig til, at jeg elsker verden (også mig selv) og at jeg føler en stor lykke derved, som motiverer mig til aktiv handling.

"Det glade vanvid"? - ja, måske - men med masser af glæde - og kærlighed - og en følelse af et meningsfuldt liv.

Det er derfor, jeg går ind for trosfrihed - og er imod menneskers forsøg på at dominere andre mennesker - enten det så er i religiøs, agnostisk eller ateistisk eller nogen anden retning.

Angående den måde folkekirkens sognepræster fungerer på, synes jeg nok, det kan kalde på smilebåndet.
Der er stort set ingen dialog mellem præst og menighed om det religiøse - kun præsten har ordet.

Og det styrker efter min mening ikke præstens troværdighed, at han/hun optræder i sort kjole og hvid pibekrave, for der er intet religiøst eller helligt ved den dragt.
For den er ganske enkelt en almindelig borgerdragt fra middelalderen - vel nogenlunde svarende til nutidens "kjole og hvidt".

På mig virker den slags som falsk højtidelighed.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Nyheder fra Religion.dk