annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15838799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395787
Et andet syn 2000999
Åndelig Føde 1588909
Jesu ord 1532860
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 205 gæster og 150 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Kristus

Kære Jerry

Jeg er med hånden på hjertet ikke frustreret over, at Henrik Højlund sætter mig uden for kirkens dør. Det var selvfølgelig ikke et svar, jeg havde forventet i et forum som helt nyt rådsmedlem (hvor jeg jo gerne skulle gøre et godt indtryk), men så er det jo godt, at jeg igennem de mange debatter har lært at tage til genmæle. Det, der overraskede mig var, at han var lumsk, at han på en eller anden måde pakkede sit budskab ind, og da jeg som kvinde kom på banen, trak han kortet "mod kvindelige præster" op af lommen for derved at gøre mig usikker.

Min pointe var blot at pege på, hvor meget denne debat i spørgsmålet om synes på homoseksualitet kredsede om bibelcitater, og jeg mener ikke, at vi kan give Bibelen et så stort ansvar. Det er selvfølgelig et problem i og med, at kirkens grundlag - i hvert fald ifølge Højlund og ligesindede - er Bibelen. Jeg vil snarere sige, at kirkens grundlag er Kristendommen, dvs. Kristus-dommen, der bygger på evangeliet om Jesus Kristus. Her kan du som Højlund vælge den bogstavelige læsning (hvilket du jo ofte i din kritik gør) eller som andre at vægte Helligånden, som er det, der giver troen dens kraft.

Med Helligånden (eller Guds Ånd som er liv i Kristus, Kristus i os) er der heller intet problem i at være troende i dag, i nutiden, kære Jerry. En kristendom, der lukker sig om sig selv, er en fundamentalistisk kristendom uden ånd og liv, hvor der ikke tages højde for, at kristendommen ikke skal kontekstes tilbage i tiden i utide men derimod skal tages imod, hvad enten det er som menighed eller som noget personligt, gennem det levede liv i dens fulde autencitet. Da bliver myter, Jesu ord og gerninger og men ikke mindst selve Kristus-begivenheden andet end bare fortællinger, da de rækker ind i vores liv.

Det var så den prædiken, jeg ikke kunne få lov til at holde i Hr. Højlunds kirke her i østjylland, godt jeg fik dig til at holde andagt i/eller med blinker

Jeg kan se, at vi har været inde på den samme DR-side om Henrik Højlund, jeg var kort forinden dit indlæg inde og læse akkurat det samme indlæg om hans syn på kvindelige præster. Hans argumentationer ligner til forveksling de, der fra den kirkelige højrefløj i starten af 1920'erne argumenterede imod kvindelige præster.

Mvh
Anne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 21:02
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
BSH-målmand erstatter Kevin Møller få..
11/05/2024 12:01
Langt færre betaler med kontanter - men..
11/05/2024 11:08
Langt færre med type 2-diabetes dør af..
11/05/2024 10:12
Israel beder palæstinensere om at evaku..
11/05/2024 10:07
Mindst 200 har mistet livet i voldsomme ..
11/05/2024 09:57
Nyheder fra Religion.dk