annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 262 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Kristendommen

Hej Michael

Tak for dit svar - det var da godt, at du fik samlet op på en af dine ulykker her i tråden, kristendommen smiler

Det er selvfølgelig ikke Paulus, der har skabt kristendommen, som jo er blevet til gennem en række transformationer. Men derfor har Paulus alligevel en betydning for den kristne teologi og ikke mindst den tidlige kristendoms dannelse af de første menigheder.

Når vi taler om kristendommen som noget, der kan være med til at udvikle os, kan Paulus faktisk også inspirere os i og med, at hans trosgrundlag bygger på den eskatologiske eksistens, der står i et allerede og endnu ikke (jfr. liminalfasen i det mere religionsfænomenologiske perspektiv) - eller sagt mere forenklet, så sker der med kristentroen if- Paulus en radikal ændring af ens eksistens og livsførsel. Nu springer jeg så let og elegant over Paulus i denne omgang, idet jeg for tiden har meget lidt tid til at skrive indlæg.

I stedet vil jeg nøjes med at sige, at jeg godt kan følge dig i det, du skriver. Måske rømmer jeg mig lidt, men det gør jeg, når f.eks. du igen og igen snakker om FORSTÅELSE som noget helt særligt. For mig er forståelse en naturlig del af det at arbejde med sig selv, hvilket indebærer erkendelse og bevidsthed. Det bedste sted at starte er altid hos en selv. Jeg kan i min tro være vis på Guds kærlighed osv, ja, jeg kan have tro på, at Gud vejleder mig i Ånden osv osv. Men arbejdet med at forstå ligger udelukkende hos mig selv (at jeg har viljen til det), og det har så noget at gøre med, hvordan jeg er skruet sammen, mentalt og psykologisk. Hertil kunne jeg udvide spektret ved at pege på det med at kunne se ud over sin egen næstetip og ikke bare give af sit overflod men give af det, man dagligt har til rådighed, ja, give af kærlighed. Og sådan kan vi jo så fortsætte med at afdække vores menneskesyn. Når alt kommer til alt er vi nok enige om ret meget her. Men pointen er altså, at jeg ikke har opgivet det at forstå (mig selv som min omverden, hvilket jo kan gøres objektivt og subjektivt), fordi jeg tror, at det er nok, at Gud opfatter tingene.. Det Jesus gør ift andre mennesker er jo så unikt, at vi stadig i dag - 2000 år efter denne Jesus skulle have levet - kan bruge ham som forbillede og spejl på vores egen adfærd. Noget af det bedste ved Luthers forståelse er her, hvor han peget på det dobbelte gode ved Kristustroen: gaven og forbilledet, dvs. det indre gode og det ydre gode.

Jeg er træt Michael, og du får derfor ikke mere for den femogtyve øre andet end et noget rodet indlæg uden det større indhold gaber

Mvh
Anne

P.S
Hvis jeg var en sommerfugl og ..... Fik en helt bestemt sang i hovedet, som har været et hit det sidste års tid, hvor en kendt sanger (skaldet) synger om vores verdenssituation og dens klimaforandringer engel


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Putin vil skifte forsvarsministeren ud o..
12/05/2024 20:36
Ny leder i Nordmakedonien brugte landets..
12/05/2024 20:01
Trods protester lover Georgiens premierm..
12/05/2024 19:30
Hjuldamper fik motorstop mellem Silkebor..
12/05/2024 18:59
Kø på Vestmotorvejen efter uheld
12/05/2024 18:00
Nyheder fra Religion.dk