annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 133 gæster og 324 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kritikkens præmisser

Hej Jan Krishna Kærlighedens ABC

Nu bliver du glad heart heart heart juleglad

VML juleglad

jamen det er jo det rene juleglade vanvid

skønnere nyheder kunne vi ikke møde

i denne søde skønne juletid


💕🙏💕


For se lige hvilken begyndelse - de første 5 sider vi får fra


Kristus-begivenheden

En tolkning


Af Johannes Værge



Citat:
I tidligere bøger har jeg beskæftiget mig med følgerne af det skelsættende vrid, der skete med kristendomstolkningen, da man i det vestlige Romerrige fra omkring år 200 lod det græske, billedrigt fortællende kirkesprog blive afløst af et latinsk med et juridisk præg. Gudsforholdet blev trukket i retning af et retsforhold, og menneskesynet blev farvet af begrebet arvesynd. Det fik blandt andet indflydelse på, hvordan man vægtede elementerne i den kristne påskefortælling om Jesus’ død og opstandelse. Hvor den oprindelig, græsksprogede tradition lagde hovedvægten på en lys- og glædesfyldt fejring af opstandelsen, blev den vestlige kristendom – selvom man naturligvis ikke glemte opstandelsen – præget af et særligt fokus på Jesus’ lidelse og død, forstået som led i retsforholdet mellem Gud og menneskene. Det blev særlig pointeret, da der i middelalderen fremstod en forsoningslære baseret på den tanke, at menneskenes syndighed havde krænket Guds ære. For at opnå syndernes forladelse fra Gud måtte Jesus påtage sig den straffedød, der egentlig tilkom menneskene. Altså korsdøden set som et resultat af et behov hos Gud. En tankemodel, som har haft betydelige omkostninger for gudsbilledet og derved for den tillidsfulde tro.
I forbindelse med Jesus er der meget andet at hæfte sig ved end hans død! Ærindet med denne bog er at gå ind i hele rækken af momenter i det, der indledtes med inkarnationen, og folde de forskellige trin i Kristus-begivenhedens samlede forløb ud, så korsdøden kan ses i balance med det, der gik forud for døden, og med det, der fulgte. Derved kommer Jesus’ død til at være ladet med betydning, men uden at blive forstået som en soningsdød, der er nødvendig for at påvirke Gud og opnå syndernes forladelse. Derimod ses tilgivelsen som strømmende ud af et overskud hos Gud. Som det vil fremgå, er det ikke mindst Johannesevangeliet, der giver hjælp til tolkningen, men Paulus og de andre nytestamentlige forfattere kommer også i høj grad til at bidrage.


Kapitel 1
Indledning og oversigt

En dominerende kristendomstolkning går ud på, at den afgørende ændring i forholdet mellem mennesker og Gud skete i kraft af Jesus’ død på korset. Hans død bliver forstået som et offer, der skaffer menneskene soning i forholdet til Gud. Denne forståelse bliver især begrundet med en række formuleringer hos Paulus.

For Paulus og de nærmest følgende generationer har det givetvis spillet ind på tankemønstre og sprogbrug, at jødedommen og i endnu højere grad den hellenistiske verden, som den nye Kristus-tro bredte sig ud i, var præget af, at gudstro var uløseligt forbundet med offertænkning og offerpraksis. Jesus blev imidlertid citeret for en offerkritisk position ved at fremhæve profetordet: “Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer” (Matt 9,13), og alle fire evangelister lægger vægt på at fortælle om den hændelse på tempelpladsen, hvor Jesus demonstrativt væltede boderne med det, der skulle bruges til offertjenesten (Mark 11,12-18 og paralleller). Alligevel havde de, der efterfølgende tolkede og formidlede hans budskab, vanskeligt ved at undgå en afsmitning fra den offer-fikserede forestillingsverden, de havde som baggrund og var omgivet af.

Oven i denne påvirkning kom så den juridiske prægning af kirkesproget, jeg nævnte i forordet. Tilsammen har det forskubbet fokus i tolkningen af, hvad Jesus satte ind i verden.


💕🙏💕

Jeg elsker Johannes Værge's sprog vendinger - Kristus'begivenheden og hvad Jesus satte ind i verden. Han og jeg vi taler meget ens om tingene.

💕🙏💕

Det glæder mig du skal med datteren til Vietnam - det bliver så godt

💕🙏💕

Mange Kærlige hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Troens frihed
af Arne Thomsen
02/06/2025 13:26
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Får bøde for ikke at beskytte 100.000 ..
02/06/2025 17:42
Flere alvorlige sager på stort nordjysk..
02/06/2025 16:53
Mette Frederiksen lykønsker ny polsk pr..
02/06/2025 16:40
Afvisning af asylansøgere ved Tysklands..
02/06/2025 16:16
Ung mand dømt for voldtægt af sovende ..
02/06/2025 16:07
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tysk eksminister valgt til formandspost ..
02/06/2025 15:36
Et splittet Polen har valgt en splittend..
02/06/2025 15:20
Konservativ rådmand: Ingen vil dø for ..
02/06/2025 15:15
Kvindelig Zoo-gæst lærte nordjysk oran..
02/06/2025 15:13
100.000 patienters journaler var ikke be..
02/06/2025 15:12