annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse

Afslutter lige det med TROEN der hos Paulus Luther Paul Tillich og undertegnede og mange andre i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng ikke betyder dette at tro noget. Kristne render ikke rundt med et bibelkonkordantisk mentalt trosforestillings bevidstheds univers - gjorde de ville de være stækket og ude af stand til at tage imod og erfare Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i vores liv - og ude af stand til at udtrykke den EKSTATISKE BEGEJSTRING og "ENTUSIASME -ENGAGEMENT" =
KREATIVITETENS FLOW PSYKOLOGI og SPONTANITET og GLÆDE og JUBEL der er helt centralt for den urkristne paulinske spiritualitet (læs Paulus og I finder dette kendetegn som kun musik og sang kan symbolisere - derfor Paulus var så positivt stemt overfor musik og sang og vores Gudstjenester i den Paulinske del af kristendommen nemlig protestantismen er så dominerende).
At læse hvad Luther har skrevet om musik og sang er meget bevægende.


Kort og godt render kristne ikke rundt med en tung bibelkonkordantisk mentalt trosforestillings bevidstheds univers - den tunge rygsæk af bagage ville forhindre den SPONTANITET og FRIHED - JUBEL og GLÆDE og EKSTATISKE ENTUSIASME -ENGAGEMENT den urkristne paulinske spiritualitet er så fyldt med.

-0-0-0-

-0-0-0-

-0-0-0-




Citat:
Tikka:

Jeg er som ofte oplyst ikke kristen, trods kristen påvirket i opvækst og gennem livet.


Nej det har i årevis været som at finde en nål i en høstak at opdage du ikke opfatter dig selv som kristen. De få gange du har løftet sløret herfor drukner i majoriteten af dine indlæg der gør at læseren vil opfatte dig som Bibelfundamentalistisk Dogmatisk kristen. Din agenda er at få kristendommen identificeret med bibelfundamentalisme (og du glemmer at tilføje at du opfatter det som hjernespind nøjagtig som Luther også hævder bibelfundamentalisme at være).

Da jeg fandt at din skjulte dagsorden ikke var fair er det mig der igen igen har villet fremhæve du netop ikke var kristen som ellers alle dine indlæg var et stærkt udtryk for.


Citat:
Tikka:

Jeg tror ikke på opstandelsen, den hellige ånd eller at Kristus er en himmelsk konge ect.



Åbenbaringen af den opstandne KRISTUS som evig og allestedsnærværende - som KOSMISKE UNIVERSELLE KRISTUS - som det himmelske menneskelige og det sandt levende menneske i og for Gud fra tidernes morgen (som GUDS elskede anden) er til gengæld det mine utallige ÅBENBARINGS ERFARINGER har bekræftet igen igen (i Kol 1, Ef 1, Joh 1, Heb 1).

Så i KRISTUS har vi ikke kun en GUDS ÅBENBARING (GUD vor kærlige himmelske Fader) men også en ÅBENBARING af det nye menneske - det spirituelle menneske (de Nye Skabninger vi er i KRISTUS) med alle dets potentiale.

GUD HELLIGÅNDEN og alle dets frugter og karismatiske gaver er min vigtigste erfaring af GUDS NÆRVÆR i mit liv. Paulus beskrivelse af GUD HELLIGÅNDEN er en gave til neurobiologien (og Maslow's vækst psykologi og KREATIVITETS og FLOW PSYKOLOGIEN) og havde Paulus kendt moderne neurovidenskab ville han have argumenteret for HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER på et neurobiologisk grundlag.


Citat:
Tikka:

Faktisk har Jesus som frelser aldrig rigtig interesseret mig, da jeg ikke tror på et efterliv, hvorimod begrebet gud har fyldt meget i mit liv og stadig gør, selv om gud for mig pt er død. Et tab, men som nok er nødvendigt så ,,denne,, jeg havde før jeg fik kendskab til Jesus, kan blive udfiltret af biblens gud.


Der er ikke tale om et efterliv men om det evige liv og Gud mens vi lever og er vi iklædt KRISTUS kommer døden forgæves da der ikke er noget at hente eller komme efter - manden med leen har intet at høste eller tage fra os.

En Bibelens Gud findes ikke - hvilket Bibelen gør et kæmpe kæmpe stort nummer ud af umuligt kan være tilfældet. Ja Bibelen gør et kæmpe nummer ud af at en Biblens Gud ikke findes.

"Faktisk har Jesus som frelser"

Det er ikke Jesus men Gud som frelser. Og Gud i Jesus er KRISTUS. Så når vi siger Jesus Kristus er Kristus ikke efternavnet til Jesus.


Citat:
Tikka:

Når det er sagt, har jeg haft stor gavn og glæde ved at læse teksterne i biblen da den ud over at fortælle ,,om tanker og ideer fra dengang,, også igennem fantastiske historier fortæller om det at være menneske, og hvordan man kan ændre sig til det bedre.

Så at blive en ny skabning er jeg blevet med biblens hjælp uden helligåndens medvirkning, da dette jo ene og alene fordre, at man forstår hvorfor man handler og reagerer som man gør, og hvad der skal til for at skifte gamle mønstre ud med nye man anser for bedre.


"Så at blive en ny skabning er jeg blevet med biblens hjælp uden helligåndens medvirkning"

Dette er en umulighed - da en Ny Skabning betyder at være født af GUD.

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting


Det du taler om er at du ved egen kraft har forandret og udviklet dig - dette er fint nok men har bare intet at gøre med de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.

Denne "non spirituelle" (udenom GUD HELLIGÅNDEN) egen frelse du taler om er meget på mode i New Age Buddhismen og Mindfulness bevægelsen.

Det er også fint nok at vi bliver bevidst om hvor meget vi selv kan bidrage med - men det er ingenting ved siden af at turde i TROEN være grebet af ÅNDEN - lade sig gribe af ÅNDEN og drive af ÅNDEN og leve i ÅNDEN.

Hvorfor ikke gøre som Jung og Paulus (1 Kor 2) tage GUD SELVET med som HJÆLPER i vores liv.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk