annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 195 gæster og 299 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristendommens ABChristus

TRO i en Ny Testamentlig Kristen sammenhæng forsat.


Vi mennesker kan ikke og skal ikke tro (noget) TRO eller TROEN (KRISTUS selv) er en Åndens nådegave - TROEN kommer til os - VI FÅR TRO.

Både TRO HÅB og KÆRLIGHED hører til Åndens gaver.

Se også forrige indlæg!

Mange er af den opfattelse at kristne tror, fx på trosbekendelserne og Bibelen. Dette er ikke tilfældet, fx at man læser Bibelen og tror hvad man læser, sluger hvert ord som værende noget man skal tro. Tro er ikke en menneskelig anstrengelse - kognitiv anstrengelse - TRO er noget der kan hænde os - pludselig får vi TRO kommer vi til TRO og dette er vidunderligt da det er KRISTUS TRO og er nogen i KRISTUS (i TROEN) er det en Ny Skabning - alt er nyt og det gamle er væk - og det skyldes Gud Helligåndens vidunderlige gerninger med os - vi har mødt Gud i KRISTUS.

TRO er i kristendommen eller KRISTEN TRO er KRISTUS TRO - TRO PÅ GUD i KRISTUS der er ÅBENBARINGSBEGIVENHEDEN KRISTUS - de nye skabninger vi er i KRISTUS gennem Gud Helligåndens NÆRVÆR - vidunderlige gerninger med os.


Hvad er forskellen på at møde Gud og møde Gud i KRISTUS?

Gud i KRISTUS er meget meget mere omfattende og dyb og så er det det guddommelige i det menneskelige (Gud i mennesket) også det menneskelige i det guddommelige (mennesket i Gud). Især det sidste forhold er specifikt for kristendommen, det menneskelige i det guddommelige - mennesket i Gud.


Ingen formår at udtrykke dette specifikke enestående forhold ved kristendommen bedre end Albert Schweitzer:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Parlamentsformand 'forfærdet' over angr..
04/05/2024 19:23
Nyheder fra Religion.dk