annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
0 registrerede 131 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Gud Helligåndens Indflydelse.

Gud Helligåndens INSPIRATION er EKSTATISK

Er altid ledsaget af EKSTASE og SPONTANITET og STOR GLÆDE - fyldt med forløsning - hvor vi bliver os selv løse og fri af os selv uden dog at miste os selv - så hvad der er Guds - er fra Gud - kan være hos os - bliver os tildelt.

Det er ikke psykisk eller bevidsthedsmæssigt eller sindsligt kun - fordi EKSTASEN betyder os mennesker i vores kosmiske totalitet - vi er i vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og totalitet og enhed med kosmos. Det er livsbekræftende og ikke kun noget mentalt eller sindsligt, hvorfor vi ikke skal søge i sindet, men konsultere vores SPONTANITET og IMPULSIVITET gennem vores kropslighed - vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens eksistens og tilstedeværelse - og netop EKSTASEN sikrer os at erfaringen er kosmiske, os mennesker i vores kosmiske totalitet.


Uden SPONTANITET og uden stor glæde EKSTASEN - den frigørende forløsende fra os selv (bliven fri og løs af os selv) uden at miste os selv (1)* erfaring er der ikke tale om at vi er under Gud Helligåndens INSPIRATION - at vi er drevet af ÅNDEN - at ÅNDEN er over os - at vi er grebet af ÅNDEN - at vi er i KRISTUS.


Kristendommen, eller den urkristne PAULINSKE SPIRITUALITET er så livsbekræftende og fyldt med SPONTANITET og stor glæde, EKSTASE, ja en HENRYKKELSENS EKSTASE på den maskuline side og en FRYDEFULD EROS TRANCE HENGIVELSE og GNOSIS på den feminine side - som vi finder det så rigt beskrevet hos Paulus, de første tidligste beretninger vi kender til.

Det specifikt maskuline i den urkristne paulinske SPIRITUALITET:

Vi finder hos Paulus både FORRYKKELSENS og HENRYKKELSENS maskuline EKSTASE fyldt med meget stærke guddommelige emotionelle motivationelle drift og drive forhold, som pædagogisk neurovidenskab har bevist at hvis børn ikke får lov til de vilde lege fyldt med jubel og kraft og stor konkurrence så udvikler deres hjerner sig ikke optimalt i især de limbiske afsnit.

Den Paulinske SPIRIT CHRISTOLOGY er fyldt med vertikal JUBEL og KRAFT og TRIUMF - SEJR.

Denne SPIRITUALITET finder sit stærkeste metafysiske symbolske udtryk igennem sang musik og dans:


Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.

-0-0-0-

Det mere specifikt feminine ved den urkristne paulinske SPIRITUALITET:

FRYDEFULD EROS TRANCE HENGIVELSE og OVERGIVELSE til Gud og Guds Ånd der er fyldt med SALIGHED - fyldt med suk ak og ve og erotisk fryd og skønhed, lyst, som vi ofte mangler ord for at kunne beskrive.

FRYDEFULD EROS TRANCE HENGIVELSE SPIRITUALITET er gerne ledsaget af stor GNOSIS. Hvorimod den mere maskuline urkristne paulinske SPIRITUALITET beskrevet ovenfor er ledsaget af stor MOTIVATION og EMOTIONEL BEVÆGKRAFT, og ja ÅBENBARINGS agtige SYNER BILLEDER og IDÉER og MOTIVER der griber et folk straks ved hjertet.


Ja både det blide ømme (HENGIVELSE) og det kraftfulde (HENRYKKELSE) finder vi side om side når vi undersøger den PAULINSKE SPIRITUALITET. PAULUS kan det hele, Paulus er det komplekse rigt facetteret sammensatte hele menneske.



-0-0-0-0-

(1)*:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Seneste indlæg
Troens frihed
af Hanskrist
11/06/2025 00:42
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Hegseth: Soldater skal være i Los Angel..
10/06/2025 21:19
Torsten Laen valgt som ny formand i Dans..
10/06/2025 21:00
Parti vil have metro i Aarhus
10/06/2025 20:46
Kvinde død af sine kvæstelser efter sk..
10/06/2025 19:29
Andreas Mogensen får toppost i europæi..
10/06/2025 18:07
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump i tale til soldater: Vi vil befri ..
11/06/2025 00:10
To personer meldes dræbt under natligt ..
10/06/2025 23:24
Thunberg ankommer til Sverige efter depo..
10/06/2025 23:05
Israel sløjfer aftale for israelske og ..
10/06/2025 22:48
Nordirsk by ser endnu en nat med vold og..
10/06/2025 22:10