annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: BibleProject

Hej Arne og Jan

ARNE
Citat:
Du erkender fortsat ikke fejlen i din påstand om "noget nyt at klandre".
Og du er nu ikke bare enig med Hanskrist i noget negativt om mig. nu er der tillige: "andre".
Hvem?
Kan du ikke svare, stempler du - i mine øjne - dig selv - og så "lader jeg dig ligge, som du selv har redt" - om end jeg finder det trist.
Det har hele tiden været min hensigt alene at ytre mig sagligt i denne tråd om dét, der præsenteres - samt at se det i forhold til, hvor jeg selv står.


Det ser ud til, at vi har meget forskellige opfattelser af både emnet og dialogen om emnet. Jeg vil ikke indlade mig i trætte med dig; det nytter ikke noget.

JAN
Citat:
Har fået set videoen og vil gerne tale med dig om den (= den første skabelsesberetning), for hvad er det for en verden vi støder på her? Har løver, gribbe og hajer nogen sinde levet af planter? Er det ikke bare noget forfatteren godt kunne tænke sig var sådan? Hvad menes der med at herske over dyrene...


Jeg vil mene, at videoen giver svaret i opsummerende form fra ca. min. 6-7.

ca. 6:15. Kap. 1 beskriver Guds "ideal vision" for hele kosmos.
Ca. 6:26. Kap. 1 beskriver "goal of creation".

Gud ønsker, at hele kosmos er ordnet som et tempel, hvor han kan komme og leve og herske sammen med mennesket, som er skabt i Hans billede.

ca. 7:00. Kap. 1 er designet på en sådan måde, at det viser os Guds formål, nemlig at dele skabelsen med os.

... Dermed er det ikke en naturvidenskabelig beskrivelse af verdens skabelse. Det vil nogle kristne måske insistere på, og de vil få et problem med videnskaben. Nogle ateister vil måske også påstå, at Bibelens skabelsesberetning forsøger at give en naturvidenskabelig dokumentar, og så vil de måske kritisere Bibelen på det grundlag - men nej, i sådan et tilfælde ville de i virkeligheden afslører deres egen forkerte forestilling om, hvad Bibelens første kapitler egentlig handler om.

På den måde vil megen "kritik" vise sig at være ikke-erkendte misforståelser hos kritikeren (i dette tilfælde af tekstens genre og formål).

De følgende kapitler om Adam og Eva fortæller os om Faldet, og hvorfor målet med skabelsen endnu ikke er realiseret. Ifølge David Bentley Hart er al den tid, vi kender til, "falden tid". Dyrene har fx altid kæmpet mod hinanden, ingen fred og idyl. Andre mener, at Faldet først skete efter menneskets skabelse. Jeg er enig med Hart, det første perspektiv.

Og det, som fik mig til at undersøge emnet, var følgende video, som fik det til at vende sig i maven på mig. (Har lige set den igen, og det vender sig stadig i maven). Jeg kan ikke forestille mig, at en kærlig Gud ønsker en verden med så megen smerte. Så længe dette har forekommet, må der efter min mening være tale om en falden tilstand.

Den ønskede tilstand må netop være en tilstand, hvor alle kan leve uden at leve af hinanden. Denne tilstand beskrives i Bibelens første kapitel ved, at alle lever af planteføde. For min skyld kan dette være et billede. Om den fuldendte verden ser ud som denne med æbler og skægvækst ... for min skyld behøver dette ikke være tilfældet ... men billedets egentlige pointe tror jeg er god nok: At vi lever i harmoni sammen uden kamp - at vi ikke lever af hinanden, men med hinanden.

Hvad tænker du?

Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk