annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ABC
Emne: Re: Vi læser det Nye Testamente

Hej Thomas

Jeg tror dette scenarie ville være rigeligt til at overbevise os om Jesu fortsatte eksistens:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a29.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko29.htm

Du nævner disse mennesker:

N.T. Wright
Mike Licona
Dale C. Allison
Bart Ehrman
(Og mange flere)

Måske de ville have godt af at læse Vandrer mod Lyset? Tænke lidt andre tanker? Blive inspireret?

Citat:
1) Hvis Gud skulle "kæmpe" sig frem, hvad er det så for en virkelighed, han er blevet placeret i? Så kan han jo ikke være Skaberen med stort S

Vandrer mod Lyset siger bare at der fandtes fire "ting" fra evighed af - tanken, viljen, lyset og mørket. Tanken og viljen startede så med at befinde sig på grænsen af lys og mørke og skulle gennem en proces for at forene sig i lyset.

Citat:
2) Hvis Gud skulle "kæmpe" sig frem, hvilke kræfter har han så? Hvordan er han defineret i forhold til styrker, svagheder, karakteristika? Og hvad er årsagen bag hans væsen/karakter? Så kan han jo ikke selv være den 'første årsag'.

Jeg tror Guds væsen er formet af vandringen mod lyset.

Citat:
Vi står i så fald med noget mere grundlæggende. Hvis dette mere grundlæggende i sig selv er kontingent, på en given måde (sådan, ikke sådan), så må vi igen finde årsagen bag. En uendelig regres er ikke en mulighed. For ethvert led på en sådan kæde, kan ikke eksistere/være manifesteret, idet hvert led kræver et andet led, som heller ikke kan eksistere uden endnu en bagvedliggende årsag, som jo heller ikke kan eksistere uden ... osv. osv. Ingen årsag/virkning på kæden kan være aktualiseret.

Derfor - fordi der i det hele taget er NOGET - så må der også være Det Absolutte, Det Selvberoende, Den Yderste Virkelighed. Dette vælger de store religioner at kalde Gud.

Som jeg forstår det er årsagen til det hele tanken og viljens forening i lyset.

Citat:
Vi har fået frihed. Men vi er begrænsede, så tingene kan gå galt. Det gjorde det, Syndefaldet. Men Gud vil frelse sin skabelse. Og det gjorde han ved at sende sin Søn. For Jesus er også et menneske, den suveræne billedbærer. Gud vil have os mennesker med på vognen.

Hvis Gud ville knipse med fingrene, hvad så med vores frihed?

Men Gud har jo - ifølge dig selv? - tænkt sig at knipse med fingrene på et tidspunkt? Hvorfor ikke nu?

Citat:
Og så lige et vigtigt ord fra mig: Jeg er jo bare en abe, Jan. En abe. Et æsen. Et fjols. Du må ikke tro på noget som helst af, hvad jeg siger, uden at undersøge det. Det skal give genklang hos dig. Tro ikke, at jeg er nogen autoritet. Jeg er et fjols. Intet andet.

Du er et ungt og evnerigt menneske som ønsker alle det bedste 🍺

Your friend forever

Jan
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Nyheder fra Religion.dk