annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 336 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Vi læser det Nye Testamente

Citat:
Mathæus 8:11
Citat:
Jeg siger jer: Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget, men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/8

Spørgsmål:
Hvorfor befinder Abraham, Isak og Jakob sig i Himmeriget … De er jo døde og ingen kommer i himmeriget før Jesu offer.


Thomas:
Citat:
Jeg tror ganske enkelt, at Jesus ser frem til verdens fornyelse:

Jesus said to them, “Truly, I say to you, in the new world, when the Son of Man will sit on his glorious throne, you who have followed me will also sit on twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel.
- Matt. 19:28

Når Jesus kommer igen, fra himlen til jorden, så genfødes verden, og vi får en ny himmel og en ny jord. Det er i dette rige, tror jeg bestemt, at vi igen skal samles. Det er det, Jesus taler om, tror jeg.

He he - ok - men forklare jo ikke hvorfor Abraham, Isak og Jakob sidder til bords i himmeriget hos deres gud.

De får ikke himmelsk liv ifølge skrifterne sammen med Jesus – (og bemærk Jakob kaldes ikke Israel, og der er ikke nogle som sidder på tronerne i det himmelske – og Jesus er stadig på jorden)

Himmelsk liv gives kun til de som følger Jesus – de genfødte og salvede som Paulus eksempelvis … og da det kødelige Israel kastes ud i mørket - Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. - skal der jo findes nye til de 12 troner.

… men - men …

Når en hedning - Officerens tro får Jesus til at sige:
Citat:
»Sandelig siger jeg jer: Så stor en tro har jeg ikke fundet hos nogen i Israel

… og efterfølgende:
Citat:
Jeg siger jer: Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget, men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.«

… så er der ud over tale om fællesskab – de sidder/ligger til bords i himmelen, (der hvor deres gud bor) – også klart fra Jesu side tale om en sammenligning mellem en hedning og det kødelige Israel - guds børn … og at: mange fra øst og vest henviser til alle slags mennesker, for:

Citat:
Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/3

… men stadigvæk forklarer det ikke mit spørgsmål, men jeg kan strikke lidt, og tror meningen er, at løftet til Abraham og Jakob gælder trods det, at loven kom til efter - og især fordi løftet jo siger:

Citat:
Dine efterkommere skal blive som jordens støv, og du skal brede dig mod vest og øst, mod nord og syd. I dig og i dit afkom skal alle jordens slægter velsignes.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/28

… afkom - henviser til Jesus … der velsigner alle jordens slægter … og tilmed vil der være mange som skal velsignes – (som jordens støv) ...

… så - når de er i himmeriget og Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham - kunne det måske betyde, at guds Israel - også gælder for omvendte hedninge ud over kødelige israelitter der har fulgt Jesus

Jo også lidt spøjst at det hedder Abrahams, Isaks, og Jakobs gud, når Jakob fik et nyt navn Israel, som senere både dækker over det kødelig - og åndelige Israel (de 12 stammer/troner)

Men ok - Jakob valgte at há samme gud som Abraham og Isak, før han fik navnet Israel ...

1. Mosebog 32:29
Citat:
Så sagde han: »Du skal ikke længere hedde Jakob, men Israel, for du har kæmpet med Gud og mennesker, og du har sejret.«


… og derfor hører han heller ikke med til guds Israel i himmeriget, for her omtales han som Jakob, men han blev velsignet ...
Citat:
Vers 14: Dine efterkommere skal blive som jordens støv, og du skal brede dig mod vest og øst, mod nord og syd. I dig og i dit afkom skal alle jordens slægter velsignes.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/28#14

... og derfor vil han få en opstandelse på den nye jord under Jesu kongedømme.


************************************************

Mathæus 8:11
Citat:
Jeg siger jer: Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget, men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/8


Summa summarum


Når Abraham, Isak og Jakob er sammen med gud i himmeriget, er det fordi, det jo først og fremmest er deres gud, men også fordi Jesus mente løftet stadig gjaldt – selv om det oprindelige Israel var utro, men at det nu også gælder for omvendte hedninge i himmel og på jord

PS: Håber du forstår mine tanker. Er jo ikke så god som du til at formulere mig.

***

Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk