annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Vi læser det Nye Testamente

Citat:
Spørgsmålet kunne også lyde: Findes den hellige ånd og kunne den besvangre Maria, så hun fødte et fuldkomment barn. Maria var jo ikke fuldkommen … og engle? Eksisterer de – guds sendebud som er skabt før menneskene?


Findes den hellige ånd og kunne den besvangre Maria.

Det er teologi, teologisk tænkning, og sådan har også forfatteren tænkt. Forfatteren ved han skriver teologisk, så det er ikke et forsøg på at sige Maria ikke har været i kontakt med en mand, hun er altså ej heller ifølge forfatteren blevet gravid via den hellige ånd.

Også derfor vi hos Paulus ikke finder skyggen af en sådan tankegang. Der er ikke det mindste spor hos Paulus af en sådan tænkning, tværtimod siger han som jeg gør flere steder at Jesus er et menneske blevet til som alle os andre.

Så hvis vi mennesker ikke forstår teologisk billedssprog og symbolik, kan vi begynde at vrøvle og for resten af vores liv blive forhindret i ægte gudsliv og spiritualitet.

Vi skal ikke tro noget, men forstå noget.

Jeg er skræmt SKRÆMT over hvordan bibelfundamentalisme kan ødelægge og fordreje menneskets tænkning og intelligens, og ånd, og fuldstændig forhindre enhver forståelse af hvad der er på tale.

Alain Badiou siger at den eneste en voksen forstandig intelligent og tænkende menneske kan holde ud at være sammen med, læse, er Paulus, blandt andet fordi sådan noget finder vi ikke spor af hos Paulus.

Fuldstændig idiotisk at I sidder mine indlæg overhørig og virkelig bruger hjernekraft på noget der ikke er noget hvis man forstår det bogstaveligt. Der er ikke fugls føde på det, og bogstavelig tro er lig med ingen tro hos Paulus.

Men nu er det heldigvis ikke mig der bestemmer hvad folk kaster sig over og tar seriøs.

Men jeg er rystet i min grundvold over at mennesker i det 21 århundrede i fuld alvor kan sidde og drøfte de her ting. SKRÆMMENDE

Der er sgu godt nok brug for HansKrist for folk gider åbenbart ikke læse fx Paul Tillich og andre af det 20 århundredes teologer.

I misforstår ordet tro, som ikke betyder at læse Bibelen bogstavelig og tro hvert ord.

Et menneske skal kunne skelne mellem en teologisk biografi fyldt med symbolik og andet stof der er forstandig intelligent læsning.

At skrive teologiske biografier er en litterær genre, og behøver ikke, og skal ikke nødvendigvis være i god overensstemmelse med virkeligheden. Det er teologisk symbolsk tænkning og jo mere vi tar tingene for bogstaveligt jo mindre andel i sandhedens ånd, og Guds Ånd, har vi. Vi dræner os selv for hvad tro betyder, nemlig at være fyldt med Gud Helligånd.

Æv æv æv æv at vi synker så dybt og i den grad skraber bunden.

Findes den hellige ånd, skrives der. Jamen sådan kan man ikke stille det op. Det er mennesket der har menneskets ånd, men også Guds Ånd og endda Helligånden. Hvis man forstår de ord, begreber,, og hvad de dækker over, hvor de har gyldighed (mennesket har ej heller et jeg/ego hvis man ikke forstår dette begrebs anvendelsesområde såvel som hvordan det skal forstås) så åbner virkelighedens verden sig (1)*. Men vi kan ikke forstå den hellige ånd, hvis vi først tænker på brugen af Helligånden i forbindelse med Jomfru Maria, men vi skal lære om det hos Paulus, så passer det som fod i hose med videnskabelig psykologi og med den nyeste neurovidenskab.

Tro er overhovedet ikke at tro noget vi ikke forstår men autoriteter siger vi skal tro fordi det står i Bibelen, det er en kæmpe kæmpe misforståelse. Tro har intet, INTET, med dette at gøre.

Iøvrigt har jeg skrevet så meget om begrebet tro, hvorfor fanden læser I ikke det og kommer videre i jeres liv, og får lagt overtroenhed bag jer.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


(1)*:

Vi gir ordet til Edgar Morin:

Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er.

Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.

Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen. Edgar Morin citater slut.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk