annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 41 gæster og 83 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvad vi lærer hos Paulus

Lad nu være med at sylte alting i noget bibelsk religiøst Gerth,,,

Vi ved allesammen hvad der foregår og dine krigeriske angreb på folk, klarer vi nok, du får bare lidt igen af samme skuffe, og bliver nok sat på plads, eller finder ud af at du klarer dig bedst og har det bedst med dig selv og din samvittighed hvis du opfør dig rimelig civiliseret.

På samme måde finder Arne og undertegnede ud af det med hinanden.

Og næppe to har revet og flået i hinanden som Thomas og undertegnede, men Guds Kærlighed KRISTUS førte os sammen til sidst.

Paulus og Peter skændtes vildt og inderligt, debatterede vildt og inderligt trosspørgsmål. Men selv om Paulus ydmygede Peter, skriver Peter med stor respekt om Paulus.

Vi mennesker skal lære at lovsynge med vores forstand om tingene.

Læs følgende Gerth:


Albert Schweitzer om Paulus:

Paulus har for alle tider sikret os retten til at tænke i overensstemmelse med kristendommen. Han sætter den erkendelse, som skyldes Kristi ånd (og som vi ejer), over den traditionelle tro. Han har absolut og usvigelig ærbødighed for sandheden. Han vil ikke vide af den ufrihed, som er dikteret af tidligere læremestre, han anerkender kun den, som kærligheden pålægger os. Men dette vil ikke sige, at han er revolutionær. Han tager sit udgangspunkt i menighedens tro, men han anser sig ikke for forpligtet til at standse, hvor denne ophører; han hævder, at han har ret til at tænke de tanker, der gælder Kristus, til ende, og han tager ikke hensyn til, om den erkendelse, han derved når frem til, ligger inden for rækkevidden af de opfattelser, som hersker i menigheden, og kan anerkendes som en del af menighedens tro. Her optræder altså tænkningen for første gang i kristendommen, og resultatet giver os god grund til at mene, at troen ikke har noget at frygte af tænkningen, selv om den forstyrrer freden og fører til et opgør, som tilsyneladende ikke falder heldigt ud for fromheden.

Det har således en vis betydning for alle tider, at kristendommen symfoni begynder med en vældig dissonans mellem tro og tænkning, en dissonans, som går over til harmoni. Forudsætning for, at kristendommen skal blive en levende sandhed i de følgende generationer, er, at der stadig optræder tænkere i den, som i Jesu ånd gør troen på ham til erkendelse i de tanker, som hører til i verdensanskuelsen i de forskellige tider. Hvis kristendommen bliver til en traditionel tro, som gør krav på ganske simpelt at blive overtaget af de enkelte, mister den forbindelsen med tidens åndelige liv og har ikke længere evnen til at optræde i en ny skikkelse i en ny livsanskuelse. Hvis tænkningen ikke må tage overleveringen op til kritik, går det ud over den kristne sandhed, og den kristne sandfærdighed vil også lide under det. Det er derfor, det har en så vældig betydning, at Paulus ser det som noget ganske selvfølgeligt, at han skal gennemtænke troen på Jesus Kristus i hele dens omfang og hele dens dybde.
Når han siger, at man ikke skal hindre ånden i at komme til sin ret, og at friheden er der, hvor Herrens ånd råder, betyder dette, at den tænkende kristendom skal have sin ret inden for den troende kristendom, og at snæversynet tro ikke må undergrave respekten for sandheden. Kristendommen må aldrig miste den storsindethed, som gør, at den hos Paulus også anerkender tænkningen som noget, der kommer fra Gud. Der er noget frisk og forårsagtigt over den Paulinske kristendom, og det må ikke komme dertil, at dette overlever sig selv i den kristendom, vi bekender os til. I kristendommen optræder Paulus som tænkningens skytshelgen. Alle, der tror, at de tjener evangeliet bedst ved at tilintetgøre den frie tænkning i troen på Jesus, må skjule sig for Paulus.
Seneste indlæg
Dumme svin
af Arne Thomsen
08/09/2025 13:28
Egen tro - og andres
af Arne Thomsen
07/09/2025 15:31
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Misforståelsen
af somo
05/09/2025 07:53
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Nyheder fra DR
Topfolk fra USA og EU drøfter nye sankt..
08/09/2025 20:12
Tysk politi ransager fragtskib på mista..
08/09/2025 19:34
Fire unge kvinder omkommet i villabrand ..
08/09/2025 18:57
Landets første nærhospital indviet i M..
08/09/2025 18:38
Dubai-chokolade tilbagekaldes efter fund..
08/09/2025 18:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Terminal i Heathrow evakueret efter mist..
08/09/2025 18:23
Tysk komiker: Verden er blevet så skør..
08/09/2025 18:00
Pia Kjærsgaard er nådesløs i sin nye ..
08/09/2025 18:00
Dødstal efter angreb i Jerusalem vokser
08/09/2025 17:43
Sognepræst til Kristeligt Dagblads live..
08/09/2025 17:20