annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15676193
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381349
Et andet syn 1991057
Jesu ord 1522988
Åndelig Føde 1521704
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 214 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvad vi lærer hos Paulus

Hej Thomas.
Her kommer så mit svar på dit indlæg til mig i denne tråd: #29745 - 29/04/2020 09:55:
Når du skriver:
Citat:
Jeg forstår godt, hvis der på et tidspunkt opstår en "resignation" i forhold til at stå for skråsikkert. Og med resignationen en bevægelse hen mod et mere ydmygt og agnostisk ståsted.
så glæder jeg mig over, at du forstår min holdning.
Jeg vil dog tilføje, at det ikke blot er "resignation", der motiverer mig. Det er også en fornemmelse af, at det ikke er det rette at gøre, at søge at "omklamre og analysere Gud".
Samtidig er for mig vi menneskers længsel efter det guddommelige i sig selv noget smukt, og det er sådan jeg opfatter - og holder af - religionerne.
I virkeligheden var det nok dét, mine oplevelser overfor en Kristus Ikon sagde til mig for en del årtier siden, men som dengang ikke nåede længere i mig end til: Tag ikke dogmerne for højtideligt.
Og når du skriver:
Citat:
Men jeg vil også forsvare dem, som "gransker og spekulerer". For også dette kan gøres med stor kærlighed. Og når de kristne filosoffer gør netop dét, så sker der ikke det, at de "trækker Gud ned". Tværtimod, de priser ham, vel vidende at sprogets modus er for snæver en dragt at iklæde de store mysterier i. Herfra glider de gerne over i poesi og kunst.
så glæder jeg mig over "stor kærlighed", men jeg savner "ydmyghed", ligesom det at kalde Gud "ham" for mig netop er "at trække Gud ned".
Og når du også skriver:
Citat:
Ja, tænk bare på din egen ikon-oplevelse. Kunst! Det er faktisk en måde at "tale om Gud" på. Vel vidende at Gud overgår vores fatteevne kryber vi ydmygt nærmere for at hylde ham med det, vi har at hylde ham med. Hele vores væsen og hvad vi har af filosofi, poesi og kunst.
så var der jo en strid i den kristne verden dengang i ca. 100 år for og imod ikoner, der endte med, at man godt - i symbolsprog - kan ære - ikke hylde - Kristus, der jo havde vist sig for os som et menneske - men ikke Gud!
Om emnet: Den første årsag contra evigheden mener jeg kort sagt, at evigheden uden begyndelse og uden ende - "fra evighed og til evighed".
Jeg tror ikke vi mennesker kan fatte evigheden, men jeg vil dog mene, at i evigheden er der ingen "første årsag". Her er buddhismens Nirvana vel det nærmeste, vi mennesker kan forestille os.
Du skriver:
Citat:
Du mener fx - ellers må du korrigere mig - at vi ikke kan komme til nogen erkendelse af Gud overhovedet. Gud er derfor for dig "fraværende vores erkendeevne", som så gerne vil i kontakt med ham. Eller Gud er en væren som ikke selv "rækker ud" mod sine skabningers erkendeevne. Dette er også en (om end uudtalt) påstand om Gud og verden og menneske.
Mit svar:
Min tro er, at Gud er bag - og i - verden væren - overalt - i alt.
Jeg har en ønskedrøm: at Gud er kærlighed - til verden - og dermed såmænd også til os mennesker - men jeg erkender, at det er en ønskedrøm.

Spørgsmålet du rejser: Om Moses, Jesus, Jalal ad-Din Rumi, Muhammed, Siddharta Gautama - og mange flere - var arrogante?
Det ved jeg ikke. Det har jeg hverken viden eller evner til at svare på. Men at de havde særlige evner, kan jeg ikke tvivle på - slet ikke, når det drejer sig om, hvad Jesus har efterladt sig - og som jeg måske har oplevet et glimt af - hvis ikke det er noget, jeg bilder mig ind blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 16:11
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nu er årets bedste unge forskere fundet
23/04/2024 17:50
Trafikproblemer på E45 ved Aarhus
23/04/2024 17:21
Storbritannien vil øge forsvarsudgifter..
23/04/2024 17:10
Franske flyveledere varsler strejke på ..
23/04/2024 16:37
To børn på skadestuen efter fund af sy..
23/04/2024 16:35
Nyheder fra Religion.dk