annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Gud og vi er uadskillelige

Hej Arne, hyggeligt at møde din reaktion.

Og vi to aner ikke hvad vi skal gøre for at du kommer til at forstå mig bedre (det er mest den vej det vender).

Du skrev noget længere selvbiografisk her i sommers om hvordan din Kristus ikon oplevelse på Athos kommer til at præge dig og dit liv.

Selv om mange af dine indlæg igennem årene ikke bærer præg af denne din Kristus ikon oplevelse, erfaring. Ja tværtimod vil jeg sige.

Jeg og også andre er jeg sikker på læste hvad du der skrev hen over sommeren. Men jeg tror vi lod det stå, så fint og smukt som du havde formuleret dig. Så ingen reaktion var ikke tegn på at vi ikke havde stor respekt og anerkendelse for hvad du der skrev og fik fortalt, ihvertfald ikke fra min side.

Det gav mig en forståelse af dig som debattør. Du har nogle erfaringer og en grundighed eller en base, et fundament, du trækker på når du skriver dine indlæg.

Mange af de overfald der har været på dig gennem tiderne er urimelige og her behøver vi ikke nævne navne på de der har ført an. Men med din baggrund og dine erfaringer som du også har bearbejdet kritisk burde vi også behandle dig med respekt, til trods vi er uenige med dig.

Det der irriterer mig er at nogle, pga den urimelige "hetz" du har været udsat for, kan finde på at tale ned til dig, tale på en lidt arrogant nedladende måde til dig. Gid dette må stoppe.

At to mænd der er religiøse hysteriske allergiker (og har haft nogle sygelige fuldstændig ude af proportioner overfølsomheds reaktioner på det religiøse spirituelle) er hvad det er (de er blot allergisk sygdomsramte) men at det er lykkedes dem at påvirke to kvinder der ikke er allergiske overfor den religiøse spirituelle dagsorden, det irriterer mig og gør mig vred. Så om de to kvinder læser det her og erkender det er jer jeg taler om, "så ta jer sammen for helvede" og lyt sgu da ikke til to sygdomsramte hysteriske allergiker der har fyldt siden her gennem årene med en fuldstændig håbløs intetsigende under niveau religionskritik.

-0-0-0-0-

Det var lidt et sidespring. Nu tilbage til at vi to, eller mere du Arne, har så svært ved at forstå hvad jeg taler om, ja hvordan min Paulinske KristusMystik og Spiritualitet skal forstås.

I den sammenhæng får du lige et kopi af chatroom, den er jo tilgængelig for os brugere.

Her nyder jeg rigtig meget at efterbehandle hvad der foregår herude på debatten som også at have small talk med Tikka, hende den lidt mystiske kvinde for mig.

-0-0-

Dette kopi fra chatroom primært til dig Arne, fordi det måske åbner en anderledes dør for dig til at kunne forstå mig lidt.

Men også fordi jeg mener det kan have en vis almen interesse.

Følger her:


HansKrist: Hvad med et poetisk filosofisk værksted hvor vi forsøger at få skabt noget - sagt noget sigende af blivende værdi
[x] Hanskrist: Måske for hvert 100 digt eller 100 filosofiske tanker vi får skabt der er bare en der er sigende og af vedblivende interesse og værdi
[x] Hanskrist: Når der er gået en måned eller længere tid i forum eller tråden "poetisk filosofisk værksted" så laver vi en vurdering og måske afstemning over om der er bare et vers et digt en filosofisk tanke der kan komme over i en anden tråd fora, der måske lyder: "et værk skabt på trosfrihed"
[x] Hanskrist: Fx har jeg selv skrevet tusindvis af sjove, som: RUN YOUR FUN (en pendant til "walk your talk")
[x] Hanskrist: Du kan jo godt se på alt hvad jeg skriver at jeg kommer fra en ikke bolig hjem og at jeg kommer fra et hjem og en klasse hvor hårdt arbejde fyldte meget, hvorfor meget nærliggende udholdenheds idræt står mit hjerte nært
[x] Hanskrist: Også sådan min begejstring for fornuft contra ekstatisk fornuft skal forstås
[x] Hanskrist: Første gang Simon mødte begrebet, størrelsen, “ekstatisk fornuft" påstod han det var der ikke noget der hed, eller kunne benævnes som, men her kunne jeg fortælle ham det var et gennemgående tema hos Tillich og ja idag ved hjælp af "ekstatisk fornuft" kan vi pludselig kaste et forklarelsens og forståelsens lys på hvad moderne psykiatri arbejder med i forbindelse psykofarmaka
[x] Hanskrist: Ved hjælp af begrebet "ekstatisk fornuft" bliver moderne psykiatri, men sørme også den Paulinske KristusMystik og Spiritualitet = den impuls ind i verden af kreativ ekstatisk fornuft som kristendommen står for
[x] Hanskrist: pludselig til at forstå
[x] Hanskrist: Ekstatisk Fornuft dækker selvfølgelig over vores stemnings og humørforhold, det har at gøre med kreativitet og åndsfriskhed contra stagnation og demens
[x] Hanskrist: Kan du se der tegner sig et billede af hvad ham HansKrist har fat i
[x] Hanskrist: Iøvrigt er det her at Arne slet ikke vil anerkende mig (nøjagtig som Simon heller ikke vil). Og de vilde sammenstød med Arne, hvor jeg efter Arnes vurdering er blevet "helt vild og tovlig" (jysk) de skyldes at han for mig at se nægter at indleve sig i mine tanker så meget at han bare lidt vil kunne forstå og anerkende hvad jeg siger
[x] Hanskrist: Det der irriterede vildt meget de fleste etablerede teologer i Danmark, nemlig min "i Kristus" diskurs (den Paulinske KristusMystik og Spiritualitet) og som også irriterede Simon og Bjørnen og de fleste akademiker og intellektuelle i Danmark også, denne tanke, ide og diskurs har jeg holdt fast i årene igennem såvel som jeg er blevet ved og ved med at hævde dets almene gyldighed og videnskabelige gangbarhed, gang på jorden (at der findes videnskabelig belæg og understøttelse til disse mine tanker)
[x] Hanskrist: Hejsa go dag Tikka, lang tid siden vi har truffet hinanden
[x] Hanskrist: To sjæle samme tanke, jeg havde skrevet min "god dag" før jeg så din komme op, men du fik trykket først, dette træf har vi oplevet før
[x] Hanskrist: Vi snakkes - jeg må op at stå og gå og ja ned til super brugsen som jeg har fået til at bestille 40 kakaosnitter hjem til mig. Nemlig er jeg afhængig af kakaosnitter som fakta og super brugsen har i hedder det bake of
[x] Hanskrist: Men jeg har så svært ved at ramme de dage de har kakaosnitter (spiser tre om dagen, om morgenen efter basis morgenmad snupper jeg som afslutning fire kopper kaffe og to kakaosnitter
[x] Hanskrist: Og så har jeg en til eftermiddagen. De kunne nede ved super brugsen tydeligt mærke min frustration over når der ikke var kakaosnitter (jeg lignede en narkoman der ikke kunne få min fix) og så var der en brugsuddeler der under mit forhør af dem fik fremstammet at de fik dem hjem i frostpakker af 20 styk i hver pakke og de da godt kunne bestille hjem til mig kun, og jeg har så bestilt 2 x 20 styk
[x] Hanskrist: Er du bange for at jeg kommer til at bule lige så meget som dine øjne stortchock
[x] Hanskrist: Han sagde de ikke bagte på dem, de skulle blot tøs op
[x] Hanskrist: Er det det samme med dig
[x] Hanskrist: ler smiler griner
[x] Hanskrist: Forstod du min vittighed
[x] Hanskrist: Han sagde de ikke bagte på dem, de skulle blot tøs op
[x] Hanskrist: Er det det samme med dig
[x] Hanskrist: ler griner du er bare så sjov Tikka (lige på grænsen til at blive fornærmet zippet og snerpet, i den forstand er du rigtig meget kvinde
[x] Hanskrist: Nej
[x] Hanskrist: Ved du hvorfor man fryser? - "det er fordi tanken holder fast" - - - er jeg nu midt i en meget dybsindigt samtale med dig Tikka eller
[x] Hanskrist: stortchock tommelop
[x] Hanskrist: Vi to svinger godt sammen, ihvertfald fra tid til anden
[x] Hanskrist: Hovsa, god morgen Tikka og go søndag ovenikøbet smiler
[x] Hanskrist: Og tak, især lidt ros og anerkendelse fra dig varmer, fordi du jo ikke bare render rundt og strør om dig fra højre til venstre dermed. En dejlig måde at få begyndt min søndag på, især at opdage du stadig var aktiv i chatroom ikke kun som vaskekone smiler ler
[x] Hanskrist: Jeg er en person og skal der være en ÅND (livets Ånd) der kan hjælpe mig og helbrede mig, kan han/hun aldrig være upersonlig, være under personplanet. Det betyder ikke at Gud eksisterer som en person uafhængig af mennesket. Gud er det personlige i mennesket, det billede vi er skabte i og Kristus der er det billede er her vi har vores personhed.
[x] Hanskrist: Vores personhed og billedlighed og det menneskelige. Det menneskelige er aldrig upersonlig, under person planet.
[x] Hanskrist: Neurovidenskab har fundet vores personhed, endda i forbindelse det autonome nervesystem, vores sociale smart (intelligent) kommunikerende nervesystem, et brain face heart system, der involverer ansigts kontakt, altså en personlig kontakt mennesker imellem
[x] Hanskrist: Menneskets liv med Gud er ikke udenom vores ansigtsliv, uden ansigt og person. Vi er personer allesammen mere eller mindre og derfor kan kun en personlig Gud og en Gud med ansigt og personlighed heale os, heale og helbrede vores personhed eller personlighed (vores ansigt, og "ansigtlighed" og "ansigte" skuen frem for os, skuen fremad, fremadskuen).
[x] Hanskrist: Gud er ikke kun energi, dette er sort magi (motiv og billedeløs forståelse). Det er ateisme.
[x] Hanskrist: Noget af det første du fortalte mig var at du havde lært rigtig meget af Simon og det må jeg sige ja til, desværre, for det er noget vrøvl det du har lært af manden, som også RoseMarie er blevet ført bag lyset af manden der aldrig har været i nærheden af at forstå det religiøse spirituelle. Men nu løber både du Tikka og RoseMarie videre her i livet med disse ateisternes misforståelse af det religiøse spirituelle.
[x] Hanskrist: Og det bekymrer mig lidt, men nok også kun lidt. Det er sørme ikke ligegyldigt hvem vi kaster os for fødderne for og lytter til her i livet.
[x] Hanskrist: Utroligt så lidt spirituel livserfaring der titter ud af hvad du skriver. Når jeg læser dig finder jeg 1): bibelsk overtroiskhed der 2): afvises af Simon og andre ateisters religionskritik, men hvor er den ægte spiritualitet som vi fx finder denne i forbindelse Paulus og nye testamente. Undrer mig om dit liv er så meget uden livserfaring og kun skal kredse om hvad Simon og andre ateister mener eller hvad de bibel overtroiske mener. Du må da have nogle spirituelle religiøse erfaringer som du kan trække på, har du ikke det?
Tikka: Nå - god søndag til dig --- nu kom tråden vist igang
Tikka: smiler
[x] Hanskrist: smiler tak og i lige måde - ja vi skal have hul på dagen - gad vide om den ikke gemmer på et og andet til os begge to
Tikka: sitet er i øvrigt langsomt - siden hænger ind imellem
[x] Hanskrist: og i den sammenhæng, om dagen har noget til os, så skinner solen her i Nørresundby
Tikka: Det hedder jo også søndag engel
[x] Hanskrist: stortchock
Tikka: Sun day
[x] Hanskrist: Jeg troede det gik på søn, sønnens dag = Jesus Guds søn's dag efter den jødiske sabbat, lørdag
[x] Hanskrist: Nå jeg forsøger vist i alt jeg skriver til dig Tikka, at presse dig som Arne også gør til at komme med nogle vidnesbyrd om din personlige erfaringer såvidt det religiøse spirituelle
[x] Hanskrist: Fx har jeg udtrykt flere gange hvad jeg her skrev ovenfor: "Utroligt så lidt spirituel livserfaring der titter ud af hvad du skriver",,, det lyder lidt hårdt, også hårdere end det er ment, men det er skrevet i et forsøg på at få dig ud af busken, dit skjul
[x] Hanskrist: Jeg oplever dig som snedig og taktisk med en lidt skjult dagsorden. Men måske tiden var til at opgive dette og begynde bare at repræsentere og præsentere dig selv og hvad du står for i positiv forstand. Måske jeg gør dig uret og at dette allerede fremgår ret tydeligt
[x] Hanskrist: Iøvrigt kan jeg godt li at du svarer Arne og alligevel skæve til hvad jeg skrev (Rudolf Steiner)
[x] Hanskrist: Du var igang med at svare Arne og alligevel var du styret af at jeg havde nævnt Steiner
[x] Hanskrist: At kunne svare new age, give new age et modsvar, gør vi ikke gennem bibel fundamentalisme men gennem fx den spiritualitet der findes hos Paulus og som vi igen finder hos moderne teologer og religions filosoffer fra det 19 og 20 århundrede
[x] Hanskrist: Det rigtige svar og modsvar til New Age er tænkende og seende (ikke blind troende) kristendom som vi fx finder den hos Paulus i nye testamente og hos moderne teologer, det er ikke bibel fundamentalisme og dogmatisk kristendom der bør være vores svar, og vores tilflugt og så fast en borg mod New Age hvor alt er mere flydende
[x] Hanskrist: Vi må som Paulus vælge tænkende og seende trosliv, liv med Gud i og ved begivenheden Kristus ind i verden ved Jesus
[x] Hanskrist: Kristus -virkeligheden (vores i Kristus væren): den ny virkelighed og væren Jesus i kraft af Gud og Guds Ånd bærer ind i verden, implementerer i verden, grundlægger i verden, det der udvikler sig til Kirken i verden

Kirken er ikke stedet for dogmer og trosforestillinger, Kirken er det sted vi deler og har sammen med hinanden Helligåndens Nærværelse = kreative ekstatiske fornufts manifestationer, hvorfor også Paulus's bud:

"Syng og spil musik" for hinanden også folkens!!!! det skal være en fest og fejring Helligåndens Nærværelse, at Ånden (kreativ ekstatisk fornuft) er over os, udgydt over os, ud over at det også er prædiken at vi lovsynge med vores forstand om hvordan begivenheden KRISTUS ind i verden ved Jesus skal forstås. Den ny væren og virkelighed, Kristusvirkelighed, ind i verden ved Jesus, der betyder Åndens Nærværelse og udgydelse over os alle.


Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.


PS:

Jeg fik 3 æsker med 20 stykker kakaosnitter i hver (total 60 kakaosnitter med hjem). Og til den vanvittige billige pris 240 kroner.

Jeg tror de der snød sig selv, for de sagde jeg kunne få tilsvarende det tilbud de kørte fra tid til anden, nemlig 4 styk 20 kroner.


Hans har 4 kopper kaffe og to kakaosnitter hver morgen noget at gøre med den vores kreative ekstatiske fornuft = Helligåndens eller Guds Åndens nærværelse og udgydelse over vores liv at gøre?
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er dÃ..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk