annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 202 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ABC
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Hej HansKrist

Jeg er lidt nysgerrig på din kristendom - din forståelse.

For kan man være kristen uden at tro på alt der står i bibelen?

Hvis kristendom bare handler om at tro på, at Jesus blev oprejst fra de døde, så er der nok ikke mange som ikke er kristne, og hvis vi tilmed tillader lidt frihed til at tro, at det var hans ånd der overlevede døden og ikke hans fysiske legeme, ja, så vil der være endnu flere kristne.

Skal man tro på Adam og Eva? Syndefaldet? Dyreofringer? Mosebøgerne?

Jeg tror det kunne være interessant med en opdateret trosbekendelse, men sådan noget tør præsterne nok ikke kaste sig ud i, for så skal de jo til at tænke over tingene selv (stå på egne ben) og ikke bare gentage det samme sludder som deres forgængere - sludder i vores "bedrevidende" ører.

Skabte Gud mennesket?

Nu har jeg jo læst bogen Vandrer mod Lyset, og må sige, at der er andre muligheder end at mennesket (menneskelegemet) blev skabt af Gud.

Vi ved at Adam og Eva ikke blev skabt for 6000 år siden, så hvorfor ikke være åbne over for andre muligheder, når vi nu ved, at denne fortælling ikke stemmer overens med virkeligheden?

Når vi kigger på fortidens mennesker så ser de ikke videre guddommelige ud. Hvilket burde få enhver til at sætte spørgsmålstegn ved om der står en Gud bag skabelsen af dem.

Hvorfor skabe sådan nogle uskøne væsner?

Her kunne man selvfølgelig sige, at det ikke er det ydre, men det indre, som det kommer an på. Men stadigvæk...vi taler om den største kunstner i universet. Hvorfor skulle "han" begive sig af med sådan noget makværk? Give os et smukt indre og et grimt ydre? Hvad skulle meningen være med det? Og hvorfor sætte os i denne dødens verden? Hvorfor er vi ikke i himlen hos Gud?

Nu har Arne (desvære blinker ) fået mig til at stille spørgsmålstegn ved Vandrer mod Lysets beskrivelse af universet, for kan det passe at universet hænger sådan sammen? Og hvad så med resten af bogens indhold? Jeg tror ikke man kan sætte en finger på andet end beskrivelsen af universet. Eller hvad mener du Arne? Hænger resten ikke sammen for dig? Guds sejr over mørket osv.

Nu handler denne tråd godt nok om kristendom, men jeg stiller spørgsmålstegn ved mange ting. Som sådan kan jeg ikke lade være med at undre mig over de forskellige filosofier der beskæftiger sig med reinkarnation.

Tag f.eks krishna bevægelsen. Ifølge dem skulle vi være evige sjæle som er faldet fra den åndelige verden og ned i den materielle verden. Og her reinkarnere vi så som træer osv. (i overenstemmelse med vores karma).

Men giver det mening?

Starter du som et træ og jeg som et menneske?

Hvordan kan der være træer, hvis vi allesammen starter som mennesker?

Hvad er sjælens første inkarnation?

Det burde kunne sætte gang i en samtale omkring reinkarnation.

Hvorfor skulle vi knytte os selv eller andre til ubrugelige legemer? Man kan jo ikke foretage sig særligt meget med et tissemyrelegeme.

Det var Hitler og Stalin da også klar over.

Hvorfor blev de ikke knyttet til et par tissemyrer? De var jo ikke just gode sjæle? Har vi nogen grund til at tro, at vi reinkarnere i andre legemer end det menneskelige?

Hvis du gerne vil samle alle omkring kristus, så skulle du måske tage fat i sådan et emne - reinkarnation - for det er vel kun dette med at vi skulle reinkarnere allevegne som ikke giver mening for dig? Måske giver det heller ikke mening for dem (når det kommer til stykket)? Hvem ved? Kunne det ikke være interessant med lidt uddybning fra deres side om reinkarnation? Hvorfor mener de, at vi reinkarnere allevegne? Hvad bygger de det på?

Bøvs...har lige været ude op spille petanque og drukket nogle øller ler og så bliver jeg lidt ligeglad med det hele, ja, jeg er nok ikke Guds bedste barn, men jeg er nok heller ikke det værste. Hvem ved? Sådan kunne jeg godt have sluttet det hele af, men så trænger Gud sig på, og siger, tag dig nu sammen dreng, og så må man jo bøje sig, og sige, ja, fader, skal nok opføre mig ordentligt. Om ikke andet, så idag. Måske skulle jeg slette dette stykke? Hvorfor svømme rundt i sådan noget pjat? Det slører jo det hele - måske endda et godt indlæg? Mon HansKrist kan sætte den mellem træstammerne? Det må tiden vise, men han skulle da være i form efter eget udsagn, så mon ikke? Måske snubler han over sine egne ben...hold nu bøtte Arne og lad HansKrist komme til fadet blinker
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nyheder fra Religion.dk