annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 188 gæster og 117 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Citat:
Jeg må nok hellere tilbageholde det indtryk, de gør på mig - så vi undgår, at nogle "går amok"


Du forstår stadig ikke noget af det hele Arne. Hvis Thomas og jeg vi bliver træt af dig er det fordi du ikke forholder dig til vores samtale og argumentation. At du ikke bryder dig om kristendommen er der så mange der ikke gør og det får vel næppe nogen kristne til at gå amok. Men håner du den kristne tro, kan jeg godt finde på at give dig tilbage af samme mønt og udstille hvad du selv står for, så du ligesom får øje på det tåbelige i den stil.


Disse bibelcitater giver overhovedet ingen mening (de fremføres ikke i deres kontekst) og så er de fremført i en ikke åndelig betydning som om bibelen er en slags facitliste der kan omstøde hvad vores forstand har grebet af de åndelige forhold (fx den tekst Thomas skrev). Og iøvrigt er der intet i de bibelcitater der fortæller at hvad Thomas skrev var noget vrøvl, så jeg forstår ikke hvorfor de er bragt, sådan sad jeg bagefter læsningen, målløs over den dybere mening med det indlæg. Sort snak er det.

At bruge bibelen på den måde strider imod alt hvad Paulus og hans breve står for og har lært os. Det er fuldstændig absurd. Som Paulus siger, vi skal lovsynge med vores forstand om tingene. Og det åndelige skal forstås på dets egne præmisser.


Og stadig er der intet i de bibelcitater der indikerer at hvad Thomas skrev var noget vrøvl.

Der er tværtimod noget der fortæller os når vi ser på de ledsagende kommentarer til disse bibelcitater at vi står overfor en bibelfundamentalist af JV tilsnit. Og sådan kan man altså ikke som kristen læse bibelen i bogstaveligste forstand og tro man ender op med noget der har at gøre med den kristne tro. Det er og bliver overtro og det stik modsatte af hvad Paulus og de første kristne forbandt troen med.


Er at tro (den kristne tro) ikke at tro det der står i Bibelen i bogstaveligste forstand og fra a til z, fra 1. Mosebog til og med Nye Testamente???

Nej!!!!!

Nej og atter nej, det har aldrig været dette nogensinde, men i kølvandet på reformationen opstod et kristent kætteri lig med bibelfundamentalismen. Disse er så forsat op i moderne tid, men ikke engang den lidt konservative katolske kirke vil godtage en sådan forståelse hvad troen dækker over. Iøvrigt har jeg forklaret igen igen igen igen hvad den kristne tro dækker over her i foråret, så der er ingen grund til at gentage dette.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Haiti får ny præsident og premierminis..
30/04/2024 19:10
Børn i daginstitution i Køge blev hent..
30/04/2024 19:00
Unge blev Danmarksmestre i kål
30/04/2024 18:27
Sådan påvirker skibsbrand togtrafikken..
30/04/2024 18:03
Biden kritiserer 'antisemitisk retorik' ..
30/04/2024 17:32
Nyheder fra Religion.dk