annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15794608
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393107
Et andet syn 1999277
Åndelig Føde 1561567
Jesu ord 1530336
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 99 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

1 Peter's brev kapitel 2:

Citat:
Derfor skal I aflægge al ondskab og al svig og hykleri og misundelse og enhver bagtalelse v2 og som nyfødte børn hige efter ordets rene mælk, for at I ved den kan vokse op til frelse, v3 så sandt I har smagt, at Herren er god. v4 Kom til ham, den levende sten, som blev vraget af mennesker, men er udsøgt og kostbar for Gud, v5 og lad jer selv som levende sten bygges op til et åndeligt hus, til et helligt præsteskab,,,,..

I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans guddomsmagt, han som kaldte jer ud af mørket til sit underfulde lys, v10 I, som før ikke var et folk, men nu er Guds folk, I, som ikke fandt barmhjertighed, men nu har fundet barmhjertighed.


Vi skal forstå tingene siger Paulus, vi skal kunne lovsynge med vores forstand om at være grebet af Ånden, af Kristus og det nye liv vi herigennem har adgang til, nemlig vores gennem Troens (begivenheden Kristus) eksistentielle nye handlingsbasis i Gud. Den i Kristus Troens Guds Retfærdighed, rette adfærd (hellige liv og levned, med ind over vores liv).

Hvis vi ikke var skabt i Guds billede ville vores Hellige liv (1)* og levned kræver så store umenneskelige anstrengelser af os at vi ikke kunne lave andet fra morgen til aften og vi ville ende op som de mest selvretfærdige hellige fandens til mennesker her på jorden der ikke var til at holde ud for andre mennesker at være sammen med.

(1)*:

1 Peters brev kapitel 1:

Citat:
ligesom han, der har kaldet jer, er hellig, skal også I være hellige i hele jeres livsførelse, v16 for der står skrevet: »I skal være hellige, for jeg er hellig.«


-0-0-0-

Var vi ikke skabt i Guds billede med en evne til at reflektere og genspejle dette forhold, ville loven såvel som kravet om et helligt levned være fuldstændig umulige for os at opfylde.

Men takket være vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur og nye handlingsbasis i Gud er et helligt liv og levned fyldt med glæde, godt humør og overskud, superfluidity slet ikke udenfor rækkevidde. Men det er ved Gud vi kan. Netop som vi kender Gud i Kristus kan vi ikke uden. Den Gud Arne konstant gennem årene afviser, har afvist, og kaldt alt muligt mærkeligt og nedladende.

Gennem Guds Kærlighed (barmhjertighed) Kristus, kan vi finde at det er GUD der virker i os, både at ville og at virke for hans gode vilje.

For mennesket uden den levende barmhjertige kærlige Gud Fader i Kristus er det svært, men ikke for os der kender det Guds Nådes Kraftværk, den Guds Åndens Kraftværk vi er i KRISTUS er tingene så svært som det konstant gøres til. Her er det godt at læse Paulus, der selv i fangenskab og under store pinsler formår at skrive Filipperbrevet, et Kristusbrev, et Glædesbrev, et Kærlighedsbrev et Venskabsbrev der ikke levner et øje tørt efter læsning og som vidner om hvor overstrømmende rigt og fyldt med glæde den urkristne Paulinske Spiritualitet var. For at forstå kristendommen skal vi suge dette til os og ikke som Arne digte vores egen historie om urkristendommen (Arne vil gerne forstå urkristendommen men han magter ikke at læse Paulus og gider ikke denne anstrengelse og påstår de værste ting om Paulus som iøvrigt alle der skubber Gud væk fra erkendelsen gør)

Nå det var lidt min "HansKrist'i'lige" måde at formulere mig på.

Men jeg nyder rigtig meget den måde Thomas formulerer sig på og det er ikke svært for mig straks at forstå og blive revet med som han skriver.

Seneste indlæg
Hilsner
af Anonym
06/05/2024 15:35
Min ”religion”
af Arne Thomsen
05/05/2024 18:44
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Ingen EC-tog mellem Padborg og Hamborg p..
06/05/2024 15:45
Al togtrafik er indstillet til og fra Sv..
06/05/2024 15:40
Et spor spærret på Storebæltsbroen mo..
06/05/2024 15:23
Mette Frederiksen har tillid til, at Heu..
06/05/2024 15:11
Aalborg Pirates udpeger midlertidig dire..
06/05/2024 14:42
Nyheder fra Religion.dk