annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 469 gæster og 55 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Michael
Emne: Re: Der findes ingen synd

Det indre og det ydre.

Jeg vil for et øjeblik prøve at se uden om det subjektive. Dette, at der, når opmærksomheden er hel, selvfølgelig ikke er noget man kan betegne som være indeni eller udenfor. Jeg har det indtryk at dette fænomen har forvoldt religiøse kvabbabelser og misforståelser i årtusinder.

Men når vi tænker foretager vi en yderligere opdeling i ydre og indre. Vi taler om os selv og samfundet som to forskellige størrelser. Samfundet består af andre mennesker ligesom os selv. I vores indbyrdes forhold har vi skabt hele det, jeg under et, benævner som tankestrukturen. Vi har historie, kultur, religion, politik, underholdning, skrevne og uskrevne leveregler. Alt det, vi kalder samfundet opfatter vi som værende udenfor os selv.

Men det er det ikke. Vi mener måske at vi ligger under for samfundets normer men det er kun i den udstrækning vi ligger under for dem som vi finder dem i os selv. Autoriteten synes at komme udefra men i virkeligheden ligger den i os selv. Vi bliver måske påduttet en autoritet men det er vores eget ansvar om vi ligger under for den.

Etik? Hvad er sandheden om etik? Nogle går ind for at den skal skabes for at være, andre går ind for at mennesket fra fødslen er et etisk væsen som blot bliver forhindret i sin fri udfoldelse på grund af påtvungne normer for moralsk adfærd.

Forleden sad jeg i min brors have og slikkede sol men jeg lyttede til de små pippenolliker i hækken. Min brors kat lå under en bænk i ly for solen. Nå Ludvig (det hedder den), tænkte jeg. Du må lære at elske de små pippenolliker. Og om ikke jeg syntes at høre et svar.

Det gør jeg også, sagde den, jeg elsker at spise dem. Man kan så fundere over om kærlighed er noget der findes i naturen?

Og man kunne da også spørge om hvad kærlighed er samt ligeledes om hvad det ikke er?
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk