annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15695368
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382881
Et andet syn 1992346
Åndelig Føde 1527327
Jesu ord 1523896
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 429 gæster og 169 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Der findes ingen synd

Hej Michael

Tak for dit rigtig gode indlæg, som jeg slet ikke er så uenig i. Jeg vil derfor ikke knytte så mange kommentarer til, for vores forståelse af synd/det at synde/at være en synder er ikke så problemtatisk.

Med vores sprog kan vi definere de dybe strukturer i vores tilstedeværelse her på jorden. Dette er også en nødvendighed for, at vi kan kommunikere med vores omverden. Inden ordenes oprindelse måtte vi nøjes med tegn, f.eks. et tegn for hus og hest. Slige tegn ligger - så vidt jeg husker - f.eks. til grund for det hebraiske alfabet. Dvs. bogstaverne er en videreudvikling af tegn for hus, hest, sten og andre basale elementer i de daværendes menneskers hverdag.

Vi er altså på sin vis enige om, at vi alle er syndere, idet vi alle til tider ikke formår at leve uden at bryde en eller anden form for fastsat lov/regel/grænse/fordring etc. Nu lever vi så ikke længere under loven (jf. Paulus); de fleste ved, hvordan man skal gebærde sig i et samfund (slå ikke ihjel osv), vi ved, at kærlighed er det største - selvom vi ofte ikke udlever kærligheden i vores hverdag og sameksistens med hinanden. Derfor har vi heller ikke brug for de 10 bud til at holde styr på hinanden, vi har ganske enkelt udviklet en anden bevidsthed med dertil hørende samfundsorden.

Men hvorfor ordet SYND i den religiøse sammenhæng?

Når du skriver:

"Vi er alle syndere. Er der nogen grund til at fordømme hinanden? Eller man kunne måske sige at ingen af os er syndere"

... rammer du hovedet på sømmet. Fjerner vi ordet SYND lades vi tilbage til en masse andre ord så som overtrædelse, uretfærdighed, tage fejl af, uvidenhed etc. Antager vi, at disse ord alligevel ikke er evige og uforanderlige men langsomt er ved at forgå fra vores sprogforståelse, står vi tilbage med en række tegn. Man kunne spørge, om der findes et eksplicit tegn for synd? På samme måde kunne man spørge om kærlighed.

Synd og kærlighed er hinandens diametrale modsætninger. Men betyder det, at syndefaldsberetningen i Genesis ikke er et udtryk for kærlighed til menneskets nysgerrighed (nogle ville måske sige begær, uvidenhed etc.) - det vil med andre ord sige, at vi møder en ikke-kærlig Gud (en opdragende far, der alligevel ender ud med at vise sit kærlige væsen)?

Nu er syndefaldet jo et menneskeskabt ord; en fortælling om Gud (af Gud?) og om menneskenes livsstart på planeten jorden smiler Heri ligger en monarkisk gudsopfattelse, hvor afstanden mellem Gud og menneskene først udlignes gennem Jesus Kristus (Det Nye Testamente).

Min pointe er, at ordet SYND bunder i en meget gammel måde at tænke på, og at ordet i sig selv - dvs. uden de implikative relationer til andre begreber - er forældet. For mit eget vedkommende florerer begrebet SYND ikke i min daglige tænkning og reflekteren qua mit kristne standpunkt. Jeg forbinder heller ikke nadveren med en syndsforladelse, der udelukkende har den funktion at slå en streg over mine dårlige handlinger. Så er den skid slået blinker

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
To mænd anholdt i nordjysk narkosag
26/04/2024 09:42
SAS tabte én milliard svenske kroner i ..
26/04/2024 09:09
Nordjysk kommune beder Christiansborg om..
26/04/2024 08:48
Korruptionssag i Ukraine: Fratrædende m..
26/04/2024 08:03
Regnfuld fredag i vente
26/04/2024 07:52
Nyheder fra Religion.dk