annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Hej Arne,

sjovt du lige skulle stille mig det spørgsmål her:

Citat:
Det eneste spørgsmål, jeg så har tilbage, er, om det ”at være i Kristus” ændrer noget i dit liv på det mere praktiske plan.
Jeg tænker på spørgsmålet: Hvad vil du bruge dit liv til? – med fuld respekt naturligvis for, hvis dette måske endnu ikke er fuldt afklaret - eller bare "ikke kommer mig ved".


Her kommer hvad jeg bruger det til. Nemlig lige her i dag, i morges, skrev jeg følgende til nogle af Danmarks største håb eller talenter indenfor ironman triathlon distancen, følgende:

Citat:
Fitness er en følelse ikke et look. Korrekt er at dersom man ser sig selv udefra gennem en sammenligning de andre er man slet ikke i nærheden af at forstå essensen eller hemmeligheden i ironman. Hemmeligheden er at man aldrig har set hverken sig selv eller de andre udefra, med fysiske øjne, ja nærmest aner man ikke hvad dette skulle dække over.

Hemmeligheden er en indre aftale! En pagt man indgår med ikke bare sig selv, men også djævlen såvel som Gud og de højere magter.

Og elsker man(d) sin sport (vil man(d) kun et og det være ironman) så gælder som Mark Allen (the six-time Ironman Hawaii Triathlon World Champion) fortæller:

Citat:
Det tog mig den ene Ironman for at forstå, at fitness er en følelse og ikke et look. Det er en test af udholdenhed, ikke en konkurrence om hvordan kroppen er sat sammen. Den laveste fedtprocent vinder ikke. Det handler om evnen til at generere power, ikke bare at se ud til at være fuld af power. Ironman kigger igennem dig, ikke på dig. Tynd og let, stærkt skåret og fuld af blodårer er da lækkert at se løbe op og ned af Ali’i Drive, men et så intenst udholdenhedsrace kræver at du har mere opsparet, end hvad der nogensinde er muligt på en tæt på udsultet krop. Ironman, særligt den i Kona, kræver en stor og stærk indre vilje og store energireserver.

"Du kommer også til at se anderledes ud end de store bøffer i fitnesscenteret. Du kommer til være slankere, mindre massiv og til en hvis grad også sørgmådig ud" citat slut (Google oversættelse tror jeg)


Ironman, særligt den i Kona, kræver en stor og stærk indre vilje og store energireserver.

En stor og stærk indre vilje, hvor befinder vi os:

I Emmanuel Kant eller i "Kantiansk" forstand er den perfekte ironman det "noumenale moralske frie menneske" der skriver historie, der agerer nyskabende og kreativ i verden. Det er noget aldrig set før der får et udtryk. At være ironman er ekspressionisme i praksis.

Kun noumenal verdenen interesserer en ægte ironman. Fænomen verdenen har ikke den store interesse og bliver han/hun hjemfalden hertil er vedkommende færdig. Så er vedkommende ikke moralsk fri længere til at forme sig selv og verden, til at skrive historie længere, til at agere skabende og politisk i verden.

Det menneske, den person, der har den bedste historie på hjertet at fortælle omverdenen vinder. Vedkommende fortæller med hele sin eksistens hvor meget det formår at elske = at give sig selv i en langvarig præstation. Vi kender ikke personens indre noumenale dynamiske historie og kampe, men vi bliver vidner til vedkommendes ekspressive moralske politiske udtryk og skriven historie, gennem sin for os andre skjulte noumenale kreative moralske dynamik.

Det er altid noget aldrig set før der bliver til virkelighed.

Takket være kendskabet til vores noumenale kreative moralske karakter forstår vi med Paulus: "Gud, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til".

Gud er den skabende kraft hvormed det noumenale kreative moralske frie menneske formår at "kalde på det, der ikke er til, så det bliver til".

Det er eksistentialisme og det er, eller karakteren er, noumenal kreativ moralsk ekspressionisme og udtryk i verden.

Takket være eksistentialismen = den form kristendommen tog for godt 100 år siden (men som skræmte højrefløjen og vi skulle derfor desværre lige igennem anden verdenskrig) så udtrykker vi os som aldrig før i den vestlige kristne kultur. Allerede hos Paulus var dette at være kristen det samme som at være "karismatiker" i Maslow'sk forstand (selvaktualisering).

Paulus implementerer (i kultursfæren) begivenheden KRISTUS i verden som en ny noumenal kreativ moralsk fri handlingsbasis vi har i Gud. Dette fik Kirken dog ødelagt, men så kom Luther og reformationen og vi nærmede os Paulus igen og med eksistentialismen vi når helt frem til Paulus igen (nu kan han endelig læses og forstås fuldt ud).



På den måde er jeg en sand Kristi Apostel der er sendt ud i verden for at bidrage med mit KRISTUS VIDNESBYRD så nye generationer også får mulighed for at iklæde sig KRISTUS, den KRISTNE SPIRITUALITET og ENTUSIASME.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Hvad tænker du Arne om sådan en måde helt jordnær praktisk at bruge mit "i KRISTUS" engagement og SPIRITUALITET = TRO til???

Igår var der en professor i filosofi der kom med sin tilkendegivelse af at han nød meget og elskede at læse hvad jeg skrev og det er ikke første gang.

Nogle vil forstå hvad jeg skriver, måske bedre end jeg selv forstår det og andre vil få en duft og glimt af hvad jeg skriver, men nok til at de kan tage det til sig og profitere uendeligt meget heraf. De vil opfatte hvad jeg skriver kreativt og bruger det på samme måde til og med stor glæde og gavn.

Vi mennesker påvirker hinanden med filosofi, hvis det ikke er abstrakt og teoretisk, men er fyldt med begejstring = spiritualitet der giver mod på tingene, livet.

I dag er det ikke nogen sag at komme til orde, men at blive hørt, at blive læst, at få andres opmærksomhed blot en lille stund dette er forbandet svært. Og sådan skal det også være. Derfor må undertegnede hele tiden anstrenge mig for at fange folk og det ikke med tom intetsigende filosofi, men med filosofi der giver en og anden mod på livet.

Der er også andre aspekter end lige at give folk mod på livet (som at fornøje folk, selv om det jeg skriver ej blot er til lyst, uanset hvor lystigt jeg formår til tider at underholde folk), et andet vigtigt er aspekt er nemlig den HEALING POWER der kan være i en god religiøs teologisk filosofisk tekst, for nemlig kan der også skrives om kristendommen ud fra Paulus og Tillich så det bringer HELBREDELSE og HEALING til folk.

At teksterne ud over at virke afklarende og forklarende på udviklingen af folks karakter og personlighed også kan have en direkte HELBREDENDE HEALENDE effekt, både direkte fysisk somatisk men også psykisk mentalt, er først noget jeg her på det sidste er blevet opmærksom på. Og det har åbnet en hel ny stor spændende univers for mig og jeg glæder mig til at blive dygtigere med tiden ud i denne HELBREDELSENS KUNST gennem at skrive religiøse filosofiske tekster der sparker røv i den sammenhæng.

KRISTUS VIDNESBYRD skal kunne omvende og genføde mennesker, føde mennesker påny som der også altid vil være en HELBREDELSE og HEALING forbundet hermed.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk