annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 418 gæster og 59 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Hej Tikka

Jeg forstår ikke dit indlæg, det virker ikke til at være direkte et svar til mig, men en reaktion på mit indlæg, der får dig til at berette om en opfattelse eller tro du har haft engang. For du mener vel stadigvæk det hele blot er noget der er indbildt og overtroet som så bliver til en forestilling folk render rundt med i hovedet. Det er ihvertfald hvad du har skrevet gentagne gange.

Du skriver:

Citat:
... og jeg tvivler på, du har den rette forståelse for andet end dig selv og de, som du henviser til som trosfæller.


Hvad jeg skriver ville blive blåstemplet på alle uafhængige og frie teologiske institutter verden over.

Det er altså ikke bare noget jeg finder på, men det beror på meget grundige studier.

Det siger sig selv der vil være frikirker og konservative kirkeretninger der ingen tro og forståelse har for vores religiøse spirituelle intelligens og mulige virkelighed, hvorfor de bliver nødsaget i deres forarmelse at placere troen i tro på bibelen. Det siger sig selv at om mennesker ikke kan relatere troslivets spiritualitet til virkeligheden, er de prisgivet overtroen, at tro noget de ikke fatter noget af.

Citat:
... og jeg tvivler på, du har den rette forståelse for andet end dig selv og de, som du henviser til som trosfæller.


Jeg vil gætte på at omkring 90% af alle uafhængige og frie universitets teologer, også katolske og ortodokse inkluderet, vil kunne blåstemple hvad jeg skriver.

Der er mange forskellige kirkeretninger og heldigvis for det, og der er også mange måder at præsentere den kristne tro på, men når vi drøfter principielle teologiske forhold, som fx det vi gør her omkring hvad det er den kristne tro retter sig imod, der er dens indhold, så er der ikke den store uenighed blandt fagfolk og eksperter, teologerne.

Men det siger sig at visse frikirker og JV (Jehovas Vidner) der er overtroiske og bare tror fordi man nu skal tro hvad der står i Bibelen (uden at de fatter en hujende fis af det hele (kan relatere til menneskets virkelighed)), de vil ikke være enige med mig eller den teologiske fagvidenskab.

At tro fordi man skal tro hvad der står i Bibelen gør selv Paulus tyk grin med, men det burde også forbydes, det er simpelthen et overgreb, åndelig religiøs spirituel overgreb imod mennesker. Og efter Paulus synes man slet ikke sådan noget skulle kunne opstå, hvilket det ej heller gør hos teologiske fagfolk generelt.


-0-0-0-

Det du gør Tikka og mange andre, er at I straks opfinder en ny lov der skal administrere nåden og retfærdiggørelsen af tro gennem Kristus.

Men for pokker:

Citat:
hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. 2 Kor 3

TIL DEN FRIHED HAR KRISTUS BEFRIET OS. STÅ DERFOR FAST, OG LAD JER IKKE ATTER TVINGE UNDER TRÆLLEÅG! Gal 5.


At folk har det med at opfinde konstant en ny ydre lov, hvorved de afskær sig selv fra KRISTUS kan bunde i at de ikke har fået forbindelse til retfærdiggørelse gennem tro ved begivenheden Kristus. At de ikke har mødt den nye moralske kreative handlingsbasis i Gud. Hvorfor ydre moralske religiøse forskrifter bliver nødvendige.

Jeg tror simpelthen at dersom mennesker ikke har erfaret efterfølgende (1)* så opfinder de en ny ydre lov. Det problem Paulus behandler i Galaterbrevet.

(1)*:

Citat:
"an existential encounter with the New Being in Jesus as the Christ" Tillich.

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Har et menneske først mødt den virkelighed de nye skabninger vi er i KRISTUS dækker over (som beskrevet ovenfor i citaterne), vil det fra da af være som Paulus) Frihedens Apostel), og det vil aldrig opgive denne frihed og ånd og kreativitet (ny fødsel som menneske) direkte i lige linje fra Gud eller Guddommen. Men okay har et menneske ikke erfaret dette brud, gennembrud, det Guds Nådes Kraftværk vi er i KRISTUS, så må man selvfølgelig vælge at være:

1):

ateist

2):

overtroisk (overtro et og andet (have afguder))

En tredje mulighed findes måske

3):

Aner ikke hvad jeg/vi skal tro, fordi det kan vi ikke vide noget om. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal mene om disse religiøse spørgsmål


De bedste hilsner HansKrist

PS:

Citat:
Begrebet Guds ord repræsenterer i min forståelse en højere autoritet end egne og andres ord.

En autoritet og en virkelighed Jesus mente at være budbringer for og havde været sammen med før sit jordiske liv. En overbevisning han gik i døden for.


Nej der tager du da netop fejl, det er da netop ikke det vi møder i Jesus Kristus, tværtimod
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
I dag skal du punge ud med 5 euro for at..
25/04/2024 06:09
Yderligere fem personer sigtes efter kni..
25/04/2024 04:48
Houthierne hævder at sende droner mod i..
25/04/2024 04:22
Biden mødtes med 4-årig: 'En påmindel..
25/04/2024 02:03
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Nyheder fra Religion.dk