annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Hanskrist:
Citat:
Guds Ord bliver aldrig nogensinde til hvad der står i bibelen fra a - z, i så fald har man misforstået alting (ligegyldigheder får betydning og det helt centrale mistes af syne). Ja det ville betyde at man udenom Gud (Gud i Helligånden) ville kunne læse sig til TROEN = KRISTUS der afføder det største Guds Værk med os mennesker, nemlig retfærdiggørelsen af TRO, NÅDEN, vores retfærdiggørelse i KRISTUS (vores nye liv i Kristus, de nye skabninger vi er i KRISTUS = Guds Nådesværk med os mennesker).


SVAR: Nådeværk jovist, men kun så længe man tror og handler derpå – Så større er nåden ikke. smiler

***
Det at kalde sig kristen ser for mig ud til at være et vidt begreb. Det ses jo, af alle de mange kristne trosretninger der findes i verden …

... og jeg tvivler på, du har den rette forståelse for andet end dig selv og de, som du henviser til som trosfæller.

Nogle tror; at er man døbt – og helst barnedøbt - er man kristen og dermed frelst.
Dette kan jeg ikke tilslutte mig, og det er heller ikke det, bibelen fortæller.

Hvis ikke man modtager evangeliet som en virkelighed, vil man ikke være istand til at få den nye personlighed og stå ren for Gud trods det man stadig er en synder. (Jesu blod renser)

Frelsen hører Guds rige til, og man er og kommer ikke ind i Guds rige alene ved dåb, sådan som jeg forstår skrifterne,

Det er jo ånden der drager og - hvis den modtages - arbejder i én til vækst fordi:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Rom 10:17

og

Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så
det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger.
Hebræerne 4:12

Og dette handler man på til gavn for én selv og til Guds ære.

Så at være kristen er i min forståelse en identitet og en livsstil, hvor forståelsen af ordet og bibelen er grundlaget for troen. Det betyder man er tjener, som Paulus også omtaler sigselv.

Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, som Gud forud har lovet ved sine profeter i De hellige Skrifter, evangeliet om hans søn, Jesus Kristus, vor Herre, som menneske kommet af Davids slægt, i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde. Af ham har vi fået nåde og apostelkald til at føre mennesker i alle folkeslag til troslydighed, hans navn til ære. Blandt dem er også I, som er kaldet til at tilhøre Jesus Kristus. Romerne 1:1-6

Begrebet Guds ord repræsenterer i min forståelse en højere autoritet end egne og andres ord.

En autoritet og en virkelighed Jesus mente at være budbringer for og havde været sammen med før sit jordiske liv. En overbevisning han gik i døden for.

Jeg er udgået fra Faderen, og jeg er kommet til verden; jeg forlader verden igen, og jeg går til Faderen.« Johannes 16:28

Jesus mente selv, han var vejen sandheden og livet, så det var hans sandhed.

Er man enig i dette udsagn og af ånden drages eller kaldes kan man jo gøre hans sandhed til sin egen, ved at blive kristen.

Dog udelukker man derved en evt. anden sandhed, da sandheden i mit univers er en fastlåst tanke.

***

Bibelen er i min forståelse en fortælling om Gud som skaberen, der udvalgte et folk, han opdragede gennem Moseloven, så de kunne være klar til at modtage frelsen, som Jesus tilbød, så mennesket igen kunne stå i et godkendt forhold til Faderen til hans ære uden at skulle følge Moselovens offer regler, da Jesu offer var én gang for alle til alle tider.

og efter hans vilje er vi blevet helliget, ved at Jesu Kristi legeme er blevet ofret én gang for alle. til evigt liv for de som tror og handler derpå. Hebræerne 10:10

Altså efter Jesu offer er det slut med de ofringer som Moseloven påbød, men man bliver ikke fri ved at følge Jesus som kristen – man skal blot tjene Gud på en ny måde – i ånd og sandhed – og há tro på værdien af Jesu offer - og så skal man jo holde Jesu bud.

Guds "ord" er givet gennem ånden til Jesus, men også til de som vil høre gennem bibelskribenternes Gudsinspirerede ord, så ordet om Guds folk og evangeliet om Guds rige videregives ...

... men det er jo med Guds ord som med hans ånd, at dette skal tros for at blive en virkelighed for den enkelte, og dette kan kun ifølge skrifterne ske gennem ånden i Jesu ord – vel og mærke hvis ånden drager eller kalder én – og tror man på dét, ER dét jo sandhed og virkelighed for den enkelte.

Spørgsmålet er hvorfra kommer denne ånd, som nogle mener at kende?

Ja, Jesu disciple fik den på pinsedagen "ud af den blå luft" som hjælper og som bevis på at Jesu var Kristus – den salvede - der var opstået fra de døde – altså var Guds søn - og efterfølgende læser vi eksempelvis at Paulus fik ånden ved håndspålæggelse af én som allerede havde den, men ellers kan en Jesu discipel bede om ånden i Jesu navn – i den betydning som hans navn som herre repræsenterer.

Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.« Johannes 14:15-21

Så hvilke bud gælder under den nye pagt ud over at elske Gud, næsten, trosfællen og ja fjenden med, samt at forkynde og undervise i evangeliet. Dette er åbenbart vigtigt at vide for at få ånden.

Bibelcitater er fra bibelselskabets online bibel.

¨¨¨¨


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk