annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Hanskrist:
Citat:
Du er ikke glad for 2 Kor 3 og 1 Kor 2. Hvorfor mon?

Jo fordi Guds Ord nu ikke kun og alene kommer til udtryk i hvad vi har i skrifterne, Guds Ord og Guds Tanker har vi alle også udenom at vi sidder med hovedet ned i kanon skrifter.

Hvilket jeg for første gang fornemmer en anerkendelse af hos dig, da du flytter fokus væk fra skrifterne og over til kerygmaet og evangeliet. Hvor du godt er klar over at der i urkristendommens tid endnu ikke er så meget skrevet af hvad "sagen i en nøddeskal drejer sig om",

SVAR: Det er klart, tanken skal opstå, før den kan nedskrives, og dette gælder jo også, det som kaldes Guds ord, men min forståelse er, at Paulus først forstod skrifterne - de hellige = GT = Guds ord - efter han havde fået Guds ånd, og som jeg forstår, han giver udtryk for i 2 kor. 3:14-17

Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed.

… men ellers står det jo i Romerne 10:17, som jeg citerede i mit indlæg.

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.

Dette sker ved åndens virke hvis man "følger Jesus" og påvirkes af ånden til vækst.

Selv om der er frihed i herrens ånd - 2 Kor. 17 - er man jo dog tjener, for som der står skrevet:

Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon. Matthæus 6:24


****
Hvad: sagen i en nøddeskal drejer sig om"// Hanskrist
*****

"Sagens kerne" er - at Paulus forståelse af skrifterne og ordet først blev tydelig for ham, da han fik Guds ånd.
Derved forstod han først de hellige skrifter = GT - Guds ord til jøderne fuldt ud, som han ellers var grundig oplært i.

Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af, og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.
2 Thimotheus 3:14-17

De første kristne var jøder – jøde kristne - og kom i synagogerne indtil de blev udstødt derfra.

Det sagde hans forældre, fordi de var bange for jøderne; jøderne havde nemlig allerede besluttet, at den, der bekendte Jesus som Kristus, skulle udelukkes af synagoge
Johannes 9:22-23

Hvad Jesus ifølge skrifterne havde forudsagt.

De skal udelukke jer af synagogerne, ja, der kommer en tid, da enhver, som slår jer ihjel, skal mene, at han derved tjener Gud. Og det skal de gøre, fordi de hverken har kendt Faderen eller mig.
Johannes 16:2-3

Så de dannede egne menigheder – som vi læser det i skrifterne.

Hils Priska og Akvila, mine medarbejdere i Kristus Jesus. De har vovet halsen for at redde mit liv, og ikke alene jeg, men også alle hedningemenighederne takker dem.
Hils også menigheden i deres hus.
Romerne 16:3-5


Med de nye forståelser der kom gennem modtagelsen af Jesus ord og ånd, blev Jesu disciple – ifølge Apg. 11:26 - første gang kaldt kristne.

og da han havde fundet ham, tog han ham med til Antiokia; og så var de sammen et helt år i menigheden og underviste en stor skare. Og det var i Antiokia, at man første gang kaldte disciplene kristne.
Apostlenes gerninger 11:26


Så som det fremgår af 2 Thimotheus 3:14-17, ser du at Paulus taler om de hellige skrifter – altså Guds ord

… men han forstod først profetierne om den lovede Messias i disse skrifter - det vi kalder GT - efter at hà modtaget Guds ånd, da denne ånd fjerner "sløret" fra Guds oprindeligt udvalgte folks øjne hvis de kristnes og derved kan frelses fra synd og død, samt stå rene for Gud i et godkendt forhold i kraft af Jesu blod.


Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort. 2 Korinther 3:16

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Romerne 10:17

Hvordan troen synligt kommer til udtryk hos den enkelte, kan jo erfares ved selvsyn, men oplevelsen af den er ikke mulig. Kun egen tro kan opleves.

Bibelcitater er fra bibelselskabets online bibel

¨¨¨¨
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk