annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Citat:
Citat:
Ånden som Paulus mente at há, så skrifterne var for ham Guds ord.

Hanskrist: Det er jo en selvmodsigelse der vil noget. Hvad pokker skulle han have Ånden til når han alligevel ikke skal bruge den til noget, for var Skrifterne Guds Ord, så kunne han jo nøjes med sine læsekundskaber hvor menneskets ånd er nok.

SVAR: Det da klart, at enhver som kan læse kan læse Guds ord, men hvis ikke man bliver kaldet eller draget og efterfølgende får Guds ånd bliver man ikke troende. Troen som i min forståelse er en identitet.

Paulus kendte skrifterne ganske godt - som han var blevet oplært i før sin omvendelse - og "Vejen" som han forfulgte, kendte han.

Jeg er jøde, født i Tarsus i Kilikien, opvokset her i byen, uddannet grundigt i den fædrene lov ved Gamaliels fødder, brændende af iver for Gud, ligesom I alle er det i dag. Jeg har forfulgt denne Vej med død og drab, både mænd og kvinder fik jeg anholdt og sat i fængsel. Det kan ypperstepræsten og hele ældsterådet bevidne. Fra dem fik jeg breve med til brødrene, og jeg rejste til Damaskus for at fængsle folk også dér og føre dem til Jerusalem, så de kunne få deres straf. Apostlenes gerninger 22:3-5

Havde han haft ånden før Annanias på Jesu befaling gav ham den, ville han ikke ha´ handlet, som han gjorde mod de første kristne.

Men Herren sagde til ham: »Gå! For han er det redskab, jeg har udvalgt til at bringe mit navn frem for hedninger og konger og Israels børn, og jeg vil vise ham, hvor meget han skal lide for mit navns skyld.« Så gik Ananias, og da han kom ind i huset, lagde han hænderne på ham og sagde: »Broder Saul, Herren har sendt mig, Jesus, som viste sig for dig på vejen hertil, for at du igen skal kunne se og blive fyldt af Helligånden.« Apostlenes gerninger 9:15-17

Først efter han fik ånden kunne han udlægge skrifterne og forkynde ordet om Jesus og Guds rige i synagogerne.

De rejste gennem Amfipolis og Apollonia og nåede til Thessalonika, hvor jøderne havde en synagoge. Efter sædvane gik Paulus hen til dem, og tre sabbatter i træk førte han samtaler med dem ud fra Skrifterne. Han udlagde dem og forklarede, at Kristus måtte lide og stå op fra de døde, og sagde: »Denne Jesus, som jeg forkynder for jer, er Kristus.« Nogle af jøderne blev overbevist og sluttede sig til Paulus og Silas, og det gjorde også mange gudfrygtige grækere og ikke få fornemme kvinder. Apostlenes gerninger 17:1-4

Men det jo klart nok at bogstavets lov – Moseloven – frelser ikke fra synd og død – den var kun "midlertidig" – til opdragelse af Guds udvalgte folk, som efterfølgende ved den nye pagt skulle tilbede Gud i ånd og sandhed – en pagt der modsat Moseloven - ifølge skrifterne - frelser fra synd og død - giver evigt liv til de som tror og handler derpå (lader sig lede af Guds ånd)

Så: Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Romerne 10:17

Dette sker ved åndens virke.

Så når brevene cirkulerede rundt mellem menighederne, breve der var skrevet af Jesu disciple, som mente at ha´Gud ånd, var det vel Guds ord brevene indeholdte, når de skrev om troen?

Bibelcitater fra bibelselskabets onlinebibel

¨¨¨¨
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk