annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 362 gæster og 63 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet

Hej Thomas

Først tak fordi du siger du tror du forstår mig. Jeg husker jo fra tidligere samtaler, debat, drøftelser at det gør du.

Nye Testamente er fyldt med forskellige Kristusvidnesbyrd uden at de er direkte i strid med hinandens.

Og sådan som du her redegør for det, får du min fulde heart tilslutning og jeg får mindelser om Regin Prenter (meget Karl Barth inspireret og en af de tre fire helt store Århus Universitets teologer) og hvad han skriver i "Skabelse og Genløsning" det 20 århundredes vel nok største danske dogmatiske hovedværk overhovedet. Jeg har også hans "Spiritus Creator" 'Luther's Concept of the Holy Spirit' der gjorde at han i USA en overgang var den mest læste Lutherske teolog. Han var imod kvindelige præster, men derfor kan han godt formå at drive fremragende teologi og det formår han. Desværre er det nu i dag kun Løgstrup Sløk og Lindhardt der rigtig huskes og er mest på pensum, men på en del områder overgår han dem alle tre.

Prenter har i "Skabelse og Genløsning" også sat sin "Kristus lære" eller Kristus teologi ind i sammenhæng med vores Guds Billedlighed ret meget lig som du gør det Thomas, hvorfor jeg ved læsning af hvad du skrev var over i min bogreol efter denne bog.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Thomas du vil elske begge de to bøger jeg har nævnt af Prenter. Skabelse og Genløsning fordi Kristologien forbindes med genoprettelsen af vores Guds Billedlighed. Paulus siger jo også at Kristus er Guds Billede og Ansigt i verden.

Men bogen "Spiritus Creator" 'Luther's Concept of the Holy Spirit' vil du ikke elske mindre. Jeg husker da jeg var ubehøvlet overfor dig såvidt Jesu Ord at jeg i denne bog tænkte at du ville kunne finde en vis støtte til dit ståsted såvidt Ordets vigtighed fra de Hellige Skrifter. Også vil der være noget for Tikka.

Men jeg brugte meget Spiritus Creator i forbindelse min debat med Peter Rubæk om du husker ham fra religionsdebatten, noget Peter Rubæk skrev var yderst populært, men det stred direkte imod hvad Prenter skrev i "Spiritus Creator" hvilket jeg brugte mod ham (og det var meget klog teologisk snak) og straks blev jeg vist en lidt kontroversiel debattør hvilket Kristeligt Dagblad fik øje på og jeg fik også mange private henvendelser og en af disse er stadig den dag i dag min bedste veninde og hende og jeg følger med i alt der sker i hinandens liv (tror ikke der er et menneske der kender mig så godt som hende og vice versa). Jeg bor i Nørresundby nu og Peter Rubæk kom fra Nørresundby hvor han har boet en stor del af sit liv. Peter Rubæk (Paulus haderen som Michael/jmp) der sagde at Paulus var djævlens advokat, må ikke forveksles med den tidligere superliga fodboldtræner Peter Rudbæk som rent faktisk bor i Nørresundby.

Jeg er imponeret over det kæmpe studiearbejde du formår at gøre indenfor teologien Thomas. Simpelthen imponerende. Men du har jo også det der kæmpe store hoved så du måtte have special syet studenterhue og det er åbenbart ikke vand eller jord den er fyldt op med. Nej pjat, du husker nok vores drillerier hinanden omkring IQ og hjernens størrelse. Hvor der ikke ser ud til at være en sammenhæng mellem små hjerner (Einstein's var ikke af de største) og IQ men der findes en sammenhæng (korrelation) mellem store hjerner og lav IQ.

Kvinder foretrækker (hørte jeg i en BBC udsendelse for laaang tid siden) mænd med mindre hjerner eller ikke alt for store hjerner/hoveder, men det skyldes at de tænker på fødslen, at det helst ikke skulle blive alt for smertefuld.

Nå det var bare lidt løs snak og genopfriskning gamle dage Thomas.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Politiet anholder demonstranter på univ..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
Nyheder fra Religion.dk