annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet

2 citater fra Arne om Gudsriget blafrer i vinden, og jeg har hele dagen været på nippet til at skrive som Tikka gør her:


Hvad vil du sige med dette indlæg?


-0-0-0-


Begivenheden Kristus er her beskrevet af Arne (dog uden at han aner noget om det, fordi han ikke er fortrolig med teologiens nomenklatur i det 20 århundrede):

Citat:
Hvad du kalder "treenighedsdogmet" er for mig blot Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd", som jeg mener at have erfaret er mulig at opleve.


Dette er begivenheden Kristus ved mennesket Jesus ind i verden.

Erfarer vi begivenheden Kristus (Guds Kærlighed Kristus), ikke bare som en enkeltstående flygtig erfaring/oplevelse, men som en lidt mere permanent ny væren og ny livskvalitet og ny virkelighed hvor Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse gør sig gældende så er vi i Kristus (og vi er Kirke på jorden). Denne nye væren og nye virkelighed i Kristus i kraft af Gud ved mennesket Jesus betegnes som KRISTUSVIRKELIGHEDEN (der om noget altid er kendetegnet af Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse).

I stedet for KRISTUSVIRKELIGHEDEN kunne vi også sige:

de nye skabninger vi er i Kristus

Os som Guds børn

Vores i Kristus væren

Vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur

Vores nye liv i Kristus

De nyfødte/genfødte mennesker vi er i Kristus

eller bare KIRKE, det er nemlig at være KIRKE i verden

Alt i kristendommen og i Nye Testamente og til en Gudstjeneste og i vi kristne menneskers liv har som omdrejningspunktet vores nye liv i KRISTUS = KRISTUSVIRKELIGHEDEN = de nye skabninger vi er i Kristus:

Kristusvirkeligheden er den ny væren og nye virkelighed i kraft af Gud som Jesus bærer ind i verden (tiden og historien), det er inkarnationen evigheden i tiden, det er himmel og jord forenet, menneske og Gud forligt, etc der om noget er kendetegnet ved Helligåndens ekstatiske livgivende helbredende nærværelse i vores liv

Kristus virker mægtig i mig siger Paulus og Kristus er livet for mig (eller siger han livet er for mig Kristus) og i slutningen af sit liv siger Paulus at han kun gider tale om det som Kristus har udvirket gennem ham

Med det ovenfor i mente forstår vi hvorfor Albert Schweitzer kan sige:

Den Paulinske KristusMystik er Kristendommens grundessens

Det er alfa omega

Alt drejer sig om dette ene

Vores væren i Kristus

Vores i Kristus væren

At vi bliver iklædt Kristus

At Kristus vinder skikkelse i os

At Kristus virker mægtigt i os

Alt drejer sig om vores mystiske væren i Kristus

Paulinsk KristusMystik = kristendom


Paulus beskriver så flot hvad Kristusvirkeligheden dækker over, hvad det betyder for os kristne at være i Kristus, at være KIRKE i verden

Paulus beskriver så flot hvad det betyder at vi er nye skabninger, mennesker, i Kristus


Er et menneske nysgerrig kunne vedkommende jo sætte sig ned og læse den verdenslitteratur flest mennesker kan citere udenad fra og som har inspireret flest mennesker nogensinde, men ikke mindst den litteratur flest mennesker har haft som formidlende deres livs turning point, store omvendelse, åndelige genfødelse, lad os nævne nogle:

Markion; Luther; Albert Schweitzer; Rudolf Steiner; Paul Tillich; Karl Barth; David Suchet og endelig ingen ringere end selveste Hans-Kristian Hindkjær
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk