annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660759
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380389
Et andet syn 1989730
Jesu ord 1522508
Åndelig Føde 1515606
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 379 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Kristus-Ordet


Jeg indsætter mine svar med rød tekst.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne: Du skriver:
Citat:
Ondskaben er ikke skabt, men valgt af de som vender sig fra Guds ånds ledelse.
Mit svar:
Jeg kan ikke se, at man kan vælge noget, der ikke i forvejen eksisterer.
Mennesket har jo ikke evne til at skabe noget ud af intet.

SVAR: Ondskab er som kærlighed handling.

Du skriver:
Citat:
For mig at se, er der da forskel på tro og viden, hvis man kunne bevise Guds eksistens ville det jo ikke være tro.
Mit svar:
Enig - men der skulle jo nødig være konflikt mellem de to, for da er det jo total forvirring.
Derfor må f.eks. astrofysik, det vi kalder Darwins lov, naturlovene i det hele taget o.m.a. efter min mening ikke være i konflikt med troen.

SVAR: Hvis ikke videnskaben anerkender Guds eksistens, er der jo i dette alene en "konflikt" ...

… men jeg erindre, men kan ikke finde link – at "de" mener, vi mennesker kommer fra stjernestøv, og det harmonerer jo fint – syntes jeg – med det bibelen fortæller, at mennesket/Adam er skabt af jord.

Men nu kom vi jo ind på dette forhold – tro og viden – fordi du skrev:
Citat:
Det er så her, jeg tænker på, om vi har overset - eller ignoreret - hvor lille og hvor ubetydelig en del af hele "skaberværket" vi jo ved fra vores naturvidenskab, at vi mennesker er, og at det måske derfor er urimeligt, at vi her i dette univers, forventer at skulle være dem, der først af alt elskes af Gud. #24570 - 22/01/2018 01:31
Til dette kan jeg kun sige, at den Gud - skaberen - der forkyndes i bibelen, har jo netop givet menneskene en særstilling, da vi – formoder jeg – er de eneste i hvis hoveder ordet Gud kan eksisterer og som derfor også er i stand til at prise ham.

Du skriver angående om Guds Rige allerede er her:
Citat:
Det kan det jo ikke være fuldt ud, for så ville der jo ikke være ondskab.
Mit svar:
Det er jo her, jeg sætter spørgsmålstegn ved begrebet: ondskab.

Du skriver:
Citat:
Det virker vrøvlet, at du har en íde om, at gudsriget er på jord alt imens, at du samtidig mener at: "vi mennesker måske er for nærsynede og egoistiske"

I Gudsriget er mennesket ikke egoistisk. Der vil alle elske Gud og næsten.
Mit svar:
Idéen er jo, at det, vi kalder "ondskab", måske er en illusion skabt af vores egoistiske nærsyn. Det er jo ikke just nogen ny ide - tænk bare på buddhismen. Den religion/filosofi finder jeg ikke vrøvlet, og det betyder jo netop, at Gudsriget ikke behøver at være noget hinsidigt - hvis blot vi "åbner øjnne".

SVAR: Nu taler vi jo ikke om buddhisme, men kristendom, og da denne Gud er kærlighed - der skal tilbedes i ånd og sandhed - giver det vel sig selv, at når det ikke gøres vender man sig fra Gud og er derved ond, da man jo ikke lader sig lede af hans kærlighed, men i stedet af denne verdens fyrste der forblænder de ikke troendes forstand – i den forståelse kan man sige livet er illusorisk, men ondskaben er da fakta.

Du skriver:
Citat:
Jamen Gud vender sig ikke bort fra sig selv, ville han gøre det, er han jo ikke kærlighed.

Det ligger også i forståelse, at vi skal elske næsten som os selv – elsker vi ikke os selv, kan vi ikke elske andre.
Mit svar:
Jeg er ikke uenig her.

Du skriver:
Citat:
Det undre mig hvad det er, som tiltaler dig ved treenigheds dogmet, når du samtidig afviser andre dogmer og meget af skriften fra bibelen, samt eksistensen af den Gud bibelen forkynder?
Mit svar:
Hvad du kalder "treenighedsdogmet" er for mig blot Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd", som jeg mener at have erfaret er mulig at opleve.

SVAR: Hvorfor tror du så ikke på eksistensen af bibelens Gud, som jeg husker, du har fortalt?

De andre dogmer ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg kan forholde mig til. Nogle af dem ser for mig ud som propaganda - opfundet af mennesker.

Du skriver til sidst:
Citat:
Hvilken forestilling gør du dig, om det som du søger, og hvilken sandhed om Gud og dennes kærlighed tænker du på?
Mit svar: Det er jo et meget stort spørgsmål.
Noget af det har jeg vel allerede besvaret ovenfor, men når jeg forsøger at sammenfatte, må det vist blive noget i retning af dette:
Hvad vi kalder Gud har skabt verden ud af intet, hvilket er umuligt for os mennesker at fatte - og endnu mere ufatteligt bliver det, hvis verden altid har været.
Gud - tror jeg - elsker sit skaberværk - også den ret ubetydelige lille klode, vi kalder Jorden - og alt, hvad der er på den - herunder også os mennesker.
I denne verden har vi mennesker mulighed for at holde fred med alt og alle - også os selv - i kærlighed, harmoni og lykke heart

SVAR: Vil det sige, du tro på en anden Gud end den bibelen forkynder, og samtidig tror på:
Citat:
Hvad du kalder "treenighedsdogmet" er for mig blot Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd", som jeg mener at have erfaret er mulig at opleve.


¨¨¨¨
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk