0
registrerede
13
gæster og
282
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den kristne tro
|
Hej Tikka.
Du skriver helt klart:
Jeg tror ikke på eksistensen af bibelens Gud. Min kommentar: Det gør jeg heller ikke - forstået på den måde, at jeg ser bibelen som et ufuldkomment menneskeværk.
Det er jo ikke hverken Abraham, Moses eller Jesus, der har skrevet Bibelen, men mennesker, der på et tidspunkt har nedskrevet, hvad de har hørt eller oplevet.
Det samme gælder Koranen, som jo heller ikke Muhammed har nedskrevet (han siges iøvrigt at have været analfabet).
Så kunne man vælge at forkaste alle tre én-gud-religioner, som jo bl.a. ateisterne gør.
Men fordi noget er ufuldkomment behøver det jo ikke at være værdiløst, og der ligger vel i os - måske os alle - en længsel og en nysgerrighed efter at opleve og opfatte, hvad verden og vi selv egentlig er.
Det er derfor, jeg holder af sufien Jalal al-Din Rumi's ca. 800 år gamle digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. bl.a. forstået på den måde, at ingen religion eller anden verdensanskuelse har formået at fjerne det "slør" Rumi taler om (Hvad jo netop også buddhisterne hævder om Nirvana)
Og så kommer for mig spørgsmålet: Er der noget bag dette slør?
Jeg tror, der er, men hvad, det aner jeg ikke! Det tror jeg ikke, vi mennesker evner 
M.v.h. Arne
|
|
|
|